Nieuw programma tegen regeldruk in het onderwijs: Operatie regels ruimen
Omdat leraren teveel tijd kwijt zijn aan het maken van lijstjes en het invullen van formulieren, heeft staatssecretaris Dekker van Onderwijs een nieuw plan bedacht om een eind te maken aan het ‘oerwoud van zelfopgelegde regels waar scholen onder lijden’. Het plan heet Operatie regels ruimen en is gelanceerd op 15 november 2016.
De staatssecretaris voert al langer samen met de onderwijsraden, de vakbonden, de onderwijsvakorganisaties en de Algemene vereniging van schoolleiders de Regeldrukagenda 2014-2017 uit. Die agenda is erop gericht om knelpunten die voortvloeien uit wet- en regelgeving weg te nemen. Ervaren regeldruk valt lang niet altijd terug te leiden tot het bestaan van een bestaande, wettelijke regel. Om die ervaren regeldruk te peilen, richtte Dekker eerder een meldpunt in. Uit dat meldpunt blijkt dat veel leraren worstelen met registraties die vanuit de scholen zelf komen.
Operatie regels ruimen is een vervolgstap van dat meldpunt. Een team van experts gaat scholen helpen om weer prioriteiten te stellen. Deelnemende scholen – de voorbeeldscholen – worden gevolgd door een camerateam tijdens deze operatie, zodat andere scholen van hun ervaringen kunnen leren. Dekker: “Iedereen kent de reality-series als Herrie In de keuken of Rob’s Grote tuinverbouwing wel, waarbij mensen aan de hand worden genomen om een grote verandering te realiseren. Dat leidt tot de mooiste resultaten, die mensen zonder hulp niet hadden kunnen bereiken. Dat willen we voor scholen die kampen met bergen papierwerk ook. Zij moeten hun prioriteiten weer op orde krijgen”.
Op sommige scholen voelen leraren zich vaak overstelpt met taken, regels en opdrachten van scholen, besturen en samenwerkingsverbanden. “Je bent geen leraar geworden om de hele dag lijstjes en formulieren in te vullen. Tijd en energie in het onderwijs moeten gericht zijn op het geven van goed onderwijs, en niet op eindeloos vergaderen of onzinnige administratie”, zegt Dekker.
Bovendien weet men vaak niet meer waarom en door wie die regels ooit zijn bedacht. Dat moet anders, vindt Dekker, die scholen met het programma wakker wil schudden: “Leraren moeten hun energie weer kunnen steken in waar het echt om gaat: de ontwikkeling van de kinderen in hun klas”. Door te laten zien dat het daadwerkelijk anders kan op een aantal voorbeeldscholen, hoopt Dekker alle scholen te inspireren om de problemen aan te pakken: “We merken dat het niet genoeg is om de problemen en oplossingen te benoemen. Met deze innovatieve aanpak willen we scholen motiveren om écht verbeteringen door te voeren”.
Scholen en experts samen aan het werk
Het team van experts van Operatie regels ruimen bestaat uit een leraar en een schoolleider van een andere school. Daarnaast sluiten een inspecteur en een expert op het gebied van verandermanagement aan. Gezamenlijk nemen zij de structuur van de school onder de loep en kijken hoe makkelijker en efficiënter gewerkt kan worden, zodat er meer tijd overblijft voor lesgeven. De experts helpen schoolleiders en leraren dit in kaart te brengen. Dekker: “Scholen moeten zich blijven afvragen of het nuttig is wat ze doen, want de slechtste reden om iets te doen is omdat je denkt dat het moet van een ander”.
Scholen kunnen zich inschrijven tot en met vrijdag 2 december 2016 via www.delerarenagenda.nl. Uit de aanmeldingen worden scholen geselecteerd om mee te doen met het programma.
Hoe reageren mensen uit het onderwijs op dit nieuwe plan van de staatssecretaris? Niet iedereen is er gelukkig mee. In commentaren horen we woorden als ‘geldverspilling’, ‘betutteling’ en ‘de Hoftoren weet van gekkigheid niet meer wat te doen’.
Operatie Regels Ruimen, Rijksoverheid, 15 november 2016: www.rijksoverheid.nl
Regeldrukagenda Onderwijs 2014 – 2017: www.rijksoverheid.nl