De Steve Jobs school in het nieuws
Zeker tien ouders van de basisschool De Driemaster in Sneek halen hun kinderen van school, omdat ze boos zijn op het schoolbestuur dat het huidige reguliere onderwijs inwisselt voor een Steve Jobs school. De school, die bestaat uit 77 leerlingen, is een van de tien scholen die na de zomervakantie overstappen op het O4NT-model – Onderwijs voor een Nieuwe Tijd – van Maurice de Hond. Op die scholen krijgt ieder kind een iPad. Daardoor is de aanwezigheid op school niet meer de hele dag nodig. Ook hebben de leerlingen er geen vast lokaal en vaste leerkrachten meer.
Het artikel in de Telegraaf van 15 april 2013 met deze informatie over de school in Sneek kreeg veel reacties. De dag daarop schreef Casper Hulshof op de blog van Onderwijskunde in Utrecht een uitgebreid commentaar waarin hij het O4NT-model uitlegt en beoordeelt: Help, mijn kind moet naar een Steve Jobsschool! Hulshof is psycholoog en docent/onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht.
Volgens Hulshof heeft de Steve Jobsschool een aantal interessante nieuwe kenmerken. Die vormen samen de dagelijkse gang van zaken op school. Eruit springen:
– De school is elke (werk)dag open van half 8 ‘s ochtends tot half 7 ‘s avonds.
– De school werkt met periodes van 3 maanden (tweemaal 6 weken), er zijn geen vastgelegde schoolvakanties.
– Voor elk kind worden apart afspraken over aanwezigheid op school gemaakt (en zo nu en dan geëvalueerd). Concreet kan dat betekenen dat het ene kind 150 dagen in een jaar naar school gaat en het andere meer dan 200. Dat ene kind doet dan meer op de virtuele school (en het maakt dan dus niet uit waar hij of zij zich bevindt).
– Er is elke maand een ‘Steve Jobs Gameday’. Het lijkt op een combinatie van een sportdag, een tentoonstelling/presentatie van gemaakt werk en een weeksluiting. Er worden wedstrijden gehouden. Er is ook een jaarlijkse Gameday waarin alle Steve Jobs-scholen samenkomen. Dat zal een flinke manifestatie worden. Het document voor scholen zegt overigens dat deelname aan gamedays voor scholen niet verplicht is.
– Leerlingen werken in blokken van 6 weken aan projecten. Daarbij wordt de onderwijsmethode ‘verhalend ontwerpen’ gehanteerd (‘storyline method’), een methode die in Nederland redelijk voet aan de grond heeft gekregen, maar die natuurlijk ook weer een specifieke aanpak vereist.
– Aan begeleiders en coaches wordt als eis gesteld dat zij zelf beschikken over 21st century skills. Het is logisch dat dat consequenties heeft voor het personeel dat al op school werkzaam is, zoals het geval in Sneek illustreert.
Tot zover Hulshof.
Wat de “21st century skills” betreft, dat zijn vaardigheden die voor het eerst als zodanig zijn geformuleerd in de V.S. en gekoppeld aan het onderwijs van de toekomst. Leerkrachten dienen deze vaardigheden te bezitten om onderwijs te kunnen geven. In Nederland is er onderzoek gedaan door Kennisnet, die zeven skills heeft benoemd:
- Communicatie
- Samenwerken
- ICT Geletterdheid
- Creativiteit
- Kritisch denken
- Probleemoplosvaardigheden
- Sociale en culturele vaardigheden (incl. burgerschap)
In Nederland is een website gewijd aan 21st century skills waarop modellen worden aangeboden voor “vernieuwend onderwijs”: www.21stcenturyskills.nl
Het aantal organisaties dat momenteel bezig is met het aanbieden van de nieuwste onderwijsmodellen is overigens exploderend. Maurice de Hond is niet de enige met zijn Onderwijs voor een nieuwe tijd. SlimFit bijvoorbeeld is “een innovatief onderwijsexperiment” en al jaren bezig basisscholen anders te organiseren.
De onderwijssector kijkt intussen wellicht reikhalzend uit naar het aanstaande Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media dat van 14 tot en met 17 mei wordt gehouden in EYE, het nieuwe filmmuseum in Amsterdam. Dit “inspirerende congres op een inspirerende locatie!” gaat veel informatie verschaffen over de relatie onderwijs – technologie: www.ncosm.nl
Lees ook op deze site van Beroepseer over Diane Ravitch, onderwijsexpert in de V.S. die als reactie op de lijst van 21st century skills een Lijst van 19e eeuwse vaardigheden voor de 21ste eeuw samenstelde: https://beroepseer.nl
Website O4NT – Onderwijs voor een nieuwe tijd: http://o4nt.nl (Website is opgeheven)
Help, mijn kind moet naar een Steve Jobsschool!, door Casper Hulshof, 16 april 2013, op website Onderwijskunde in Utrecht: http://onderwijskunde.blogspot.nl
Ouders halen kinderen van Steve Jobs School, door Zander Lamme, 15 april 2013 in De Telegraaf: www.telegraaf.nl
Website Kennisnet, de publieke ict-partner voor het onderwijs : www.kennisnet.nl