Zware kritiek op tijdelijke wet maatregelen covid-19: Inbreuk op grondrechten burgers
Op 4 juni 2020 is ingediend het wetsvoorstel Tijdelijke bepalingen in verband met maatregelen ter bestrijding van de epidemie van covid-19 voor de langere termijn (tijdelijke wet maatregelen covid-19). De spoedwet is een vervanging van de tot nu toe geldende noodverordeningen met betrekking tot de coronacrisis.
Wim Voermans, hoogleraar Staatsrecht aan de Universiteit van Leiden vindt het wetsvoorstel een slecht idee. De Nederlandse Vereniging voor Raadsleden vindt dat ook en laat weten dat de tijdelijke Covid-19-wetgeving waarmee het kabinet de route naar ‘het nieuwe normaal’ in de 1,5 meter-samenleving wil gaan organiseren miskent welke kracht en waarde de gemeenteraad kan bieden. Deze tijdelijke wet ontbreekt het aan lokale democratische borging, democratische betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid van de raad voor draagvlak in de lokale samenleving. De vereniging roept de minister op in de tijdelijke wet ruimte te geven aan de gemeenteraad als democratisch en hoogste bestuursorgaan om voluit zijn rol en verantwoordelijkheid te kunnen invullen.
De Nederlandse Orde van advocaten heeft eveneens ernstige kritiek op de tijdelijke wet. De beperkingen voor burgers gaan veel te ver en horen niet thuis in een democratische samenleving.
Tenslotte laat de nieuwssite voor gemeenten, Gemeente Nu, duidelijk weten dat de spoedwet geen democratische legitimatie heeft.
De Raad van State wordt niet eens gehoord (normaal verplicht)
Wim Voermans schrijft op zijn blog dat het wetsvoorstel ons mogelijk voor een lange periode uitlevert aan bestuur per ministersdecreten: “Dat past niet in een democratische rechtsstaat, en dat staat ook haaks op ons grondwettelijke systeem en de waarden en beginselen die in dat systeem zijn verankerd”.
Wat is er dan niet in de haak met deze Tijdelijke wet maatregelen covid-19?
Voermans:
“Nou vooral omdat het, als gezegd, onze belangrijke democratische rechtsstatelijke normen en uitgangspunten over hoe we regels (wettelijke regels/algemeen verbindende voorschriften) stellen in dit land met voeten treedt.
De normen waaraan ‘regelgeven’ (= het opstellen van wettelijke regels) is gebonden, zijn neergelegd in de Grondwet en garanderen dat vrijheidsrechten (waaronder grondrechten zoals demonstratierecht, vrijheid van godsdienst, het huisrecht, etc.), alleen onder strikte voorwaarden en met medewerking en inbreng van onze volksvertegenwoordigers in het parlement of gemeenteraad kunnen worden vastgesteld. Wij, de Nederlanders, moeten altijd vooraf mee kunnen praten over voorstellen die onze vrijheden kunnen beknotten, via onze vertegenwoordigers – zeggen die normen – en onze vertegenwoordigers moeten er zelfs veranderingen in aan kunnen brengen, of ze helemaal kunnen verwerpen, als die voorstellen niet overtuigen.
En juist aan die garanties maakt het Ontwerp tijdelijk maatregelen covid-19 een eind. Ministers krijgen de volmacht zelf ingrijpende regels te maken (o.a. afsluiten publieke plaatsen, verbieden evenementen, verbieden openbaar vervoer, sluiten onderwijsinstellingen en nog veel meer). Er hoeft alleen binnen de ministerraad te worden overlegd, de Raad van State wordt niet eens gehoord (normaal verplicht), en de Kamers krijgen het resultaat toegestuurd.
Het Ontwerp doet daar heel gewichtig over – toesturen aan de Kamers (art. 58c) – maar het is een sigaar uit eigen doos: ministeriële regelingen moeten sowieso worden gepubliceerd voor ze in werking kunnen treden. Het daarna nog eens een keer toesturen aan het parlement doet een beetje potsierlijk aan: alsof onze Kamerleden zelf niet wakker genoeg zouden zijn gepubliceerde ministeriële regels te vinden”.
Een greep uit de reacties op internet
- Democratie op een hellend valk. Gevaarlijk en totaal ongewenst
- Het is schokkend! …. … ik ben in een totale staat van verbijstering over wat ons te wachten staat! Dit gaat écht veel te ver!
- Ik krijg er een onbehaaglijk gevoel bij. Mijn eerste gedachte was: dit lijkt verdomd veel op de tv-serie The Handmaid’s tale
- Het parlement heeft tot op dit moment niets gedaan. Ik denk niet dat er nu iets gaat gebeuren
- Was het niet beter geweest wanneer Rutte in maart gebruik had gemaakt van art. 103 Gw?
- Dan zou de Raad van State beslissen over de uitvoering. En dat willen de heren ministers niet. Die willen recht in eigen hand
- Als dit er door komt dan zetten de kamerleden willens en wetens de democratie buiten de deur!
- De partijen die deze wet ondersteunen krijgen bij de volgende verkiezingen geen stem meer mee. Je gaat toch niet stemmen voor een totalitair systeem!!
- Slechts enkele categorieën blijven net als nu uitgezonderd van het gebod om afstand te bewaren, zoals beroepen in de zorg. Gewone burgers mogen alleen dichter bij elkaar komen als ze een ‘gezamenlijke huishouding’ voeren. Intiemer samenzijn met ‘vreemden’ is dus nog een tijd taboe als het aan het kabinet ligt – in ieder geval in het openbaar. Stukje nieuwe grondwet! Mijn zoons mogen mij dus niet meer troosten om het verdriet van een dierbare omdat ze al jaren zelfstandig wonen en niet meer tot “mijn huishouden” behoren! Geen arm om me heen of me gedag kussen als ze na een bezoek naar huis gaan! Dit na weken van eenzame “opsluiting”!
- Ik voel me “verkocht”
- Glimlachend worden onze vrijheden één voor één afgenomen. Ontwaak en kom in verzet tegen deze waanzin!
- De formulering is zo gekozen dat deze wet naar believen “oneindig” verlengd kan worden, want het virus is niet weg en gaat niet weg
- Als het parlement deze wet aanvaardt heeft het de democratie in Nederland afgeschaft
- En zo worden onze rechten en democratie verkracht
Laatste nieuws
Het laatste nieuws t.a.v. van het wetsvoorstel luidt dat de nieuwe spoedwet vertraging zal oplopen en minder snel ingevoerd wordt dan gepland door de regering. Zie: Spoedwet loopt mogelijk vertraging op na scherpe kritiek, door Richard Sandee, Gemeente Nu, 9 juni 2020: www.gemeente.nu/coronavirus/spoedwet-loopt-mogelijk-vertraging-op-na-scherpe-kritiek/
Online congres Sdu Covid-19
Op 11 juni 2020 is er een online congres over de ingrijpende gevolgen van de coronacrisis. Hoe gaan we op de korte én de lange termijn om met nieuwe noodmaatregelen en wetgeving? En wat betekent deze nieuwe situatie voor de toekomst van organisaties? Het congres wordt georganiseerd door Sdu Opleidingen & Events.
Voor deelname en meer info zie Sdu Covid-19 event: Inzicht en uitzicht: www.sdujuridischeopleidingen.nl/producten/5953/sdu-covid-19-event-inzicht-en-uitzicht (link niet meer beschikbaar).
Zie het verslag van het online congres: De nieuwe bedrijfsorde: Covid-19 laat zien dat de traditionele adviespraktijk niet meer te handhaven is. Verslag van Sdu Covid-19 event: Inzicht en uitzicht, Sdu, 19 juni 2020: www.sdu.nl/blog/De-nieuwe-bedrijfsorde-Covid-19-laat-zien-dat-de-traditionele-adviespraktijk-niet-meer-te-handhaven-is.html
Referenties
Ontwerp Tijdelijke wet maatregelen covid-19: slecht idee, door Wim Voermans, Voermans Blog, 8 juni 2020: https://wimvoermans.blog/2020/06/08/ontwerp-tijdelijke-wet-maatregelen-covid-19-slecht-idee/ (Blog niet meer beschikbaar).
Consultatieversie: Tijdelijke bepalingen in verband met maatregelen ter bestrijding van de epidemie van covid-19 voor de langere termijn (Tijdelijke wet maatregelen covid-19). VOORSTEL VAN WET: www.gemeente.nu/content/uploads/sites/5/2020/06/twm_covid-19_consultatieversie.pdf
Kritiek op nieuwe spoedwet: ‘geen democratische legitimatie’, Richard Sandee, Gemeente.nu, 6 juni 2020: www.gemeente.nu/coronavirus/kritiek-op-nieuwe-spoedwet-geen-democratische-legitimatie/
NOvA: coronawet past niet in democratische samenleving, Advocatenblad, 5 juni 2020: www.advocatenblad.nl/2020/06/05/nova-coronawet-past-niet-in-democratische-samenleving/
U P D A T E
Nieuwsbericht Coronawet ingediend bij Tweede Kamer, Rijksoverheid, 13 juli 2020: www.rijksoverheid.nl
Downloaden wetsvoorstel en info over wetgevingsproces Tweede Kamer: www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A35526
Omstreden Coronawet, door Anne Karina Westerik, High tech analysis, 25 juni 2020: www.hightechanalysis.nl/post/621910135015702528/omstreden-coronawet
Rechtspraak: moeite met vele open normen coronawet, Raad voor de rechtspraak, 15 juni 2020: www.rechtspraak.nl
Ministeries brachten spoedwet eigenhandig tot ontploffing, door Richard Sandee, Gemeente Nu, 11 juni 2020: www.gemeente.nu/coronavirus/ministeries-brachten-spoedwet-eigenhandig-tot-ontploffing/
Afbeelding bovenaan: Sinds 29 mei 2020 zijn in het Griftpark in Utrecht vakken uitgetekend en wit omlijnd als hulpmiddel ter handhaving van de ‘anderhalve meter samenleving’. Het corona-indelen is bedoeld als experiment. Buiten de vakken recreëren is toegestaan. Nog wel.
RTL Nieuws vroeg het recreërende publiek om een reactie. Zie: Nieuwe coronawet moet einde maken aan verwarring over maatregelen, RTL Nieuws, 6 juni 2020: www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5144731/coronavirus-afstand-houden-nieuwe-wet-hugo-de-jonge
Reacties (2)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Ik denk dat het een slecht idee olie om zo een vonk in het olievat dat NL is / gaat worden te gooien… ik voorzie een volksopstand.
Ik heb al een keer eerder de vraag gesteld hoe rechtmatig de maatregelen überhaupt zijn. De overheid heeft maatregelen ingesteld om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Dit om ouderen en zwakkeren te beschermen. Maar hoe kun je nu met droge ogen beweren dat je ouderen en zwakkeren beschermt als meer dan 50% van de zorgmedewerkers geen middelen beschikbaar heeft om zichzelf dan wel anderen te beschermen?
Hoe rechtmatig zijn maatregelen als er geen kaders en ondergrenzen gesteld zijn die de maatregelen opheffen? Bijvoorbeeld bij getal X worden alle maatregelen per direct opgeheven. Zoals bijvoorbeeld het sein “brand meester” dat wordt gebruikt om aan te geven dat een brand onder controle is.
Dan het bijhouden van de cijfers door het RIVM. Wat heb je aan cijfers over een ziekte als je slechts bijhoudt hoeveel mensen je getest ziek hebt en hoeveel mensen er dood gaan zonder dat je nauwkeurig van iedere geteste persoon bijhoudt wat de klachten zijn, hoe lang deze aanhouden en wanneer iemand weer beter is. Deze werkwijze maakt dat we uiteindelijk 17 miljoen besmettingen hebben zonder dat er ooit iemand beter wordt. En hier worden dan ook de wettelijke noodmaatregelen op gebaseerd.
Het is om te janken dit wanbeleid