Zorgverzekeraars bemoeien zich steeds vaker met de inhoud van de zorg, maar zonder enige deskundigheid

Psychiater Bram Bakker vindt dat zorgverzekeraars zich veel te vaak zonder enige inhoudelijk deskundigheid met de inhoud van zorg bemoeien. Dat moet ophouden. In zijn blog op Joop.nl Opinies schrijft hij dat “zelfs minister Schippers zich onlangs openlijk afvroeg of de zorgverzekeraars niet te veel macht hebben. Ik zal u het antwoord verklappen, voor zover u nog niet begreep dat het om een retorische vraag gaat: de zorgverzekeraars hebben heel veel te veel macht.

Ze werken niet enkel met de officiële regels, ze voegen er domweg hun eigen eisen aan toe. Op mijn werkplek, een gecertificeerde GGZ-instelling, die alles keurig volgens de wettelijke regels uitvoert, krijgen we met steeds meer belachelijke eisen te maken. Terwijl we aantoonbaar bovengemiddeld scoren in zowel de uitkomsten van onze behandelingen als de klanttevredenheid.

Geen vergoeding

Zo moeten we van tevoren toestemming vragen bij bepaalde zorgverzekeraars om een behandeling te mogen starten, anders krijgen we naderhand niet betaald. We zijn namelijk maar klein, en krijgen daarom geen zorgcontracten aangeboden. Dus financieren we alle behandelingen zelf voor, om ze pas achteraf te declareren. Dat heet restitutie en is wettelijk nog altijd mogelijk, en gangbaar. Maar steeds vaker krijgen we achteraf te horen dat er geen vergoeding zal plaatsvinden, omdat men vindt dat we iets niet goed hebben gedaan. Als het om ontevreden klanten of totaal mislukte behandelingen zou gaan kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar hier gaat het zonder uitzondering om bijzaken, die los staan van de uitkomst van de behandeling. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van een fysiotherapeut, voor bijvoorbeeld running-therapie als onderdeel van een depressiebehandeling (dat leidt volgens recent Scandinavisch onderzoek tot significant betere uitkomsten). Ongebruikelijk in veel GGZ-instellingen, maar het mag, en onze klanten waarderen het bijna altijd enorm.

Dieptepunt

Het dieptepunt werd wat mij bereikt toen we een doortimmerd plan indienden om iemand liefst 3000 minuten zorg te gaan bieden. Zonder enig argument, laat staan een toelichting, kregen we toestemming voor een behandeling van 1800 minuten

Lees de hele blog van Bram Bakker, Verzekeraars, blijf van onze zorg af!, Joop.nl Opinies, 26 juni 2015: www.joop.nl

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer