Open brief van Hugo Borst aan staatssecretaris Van Rijn: Verzorgers hebben één talent: ze kunnen magistraal zorgen

Voetbaljournalist Hugo Borst heeft een moeder van zesentachtig jaar die lijdt aan dementie en verblijft in een verpleegtehuis. Hij scheef over haar het in november 2015 verschenen boek: Ma, gebaseerd op zijn wekelijkse kronieken in het magazine van het Algemeen Dagblad. Op 7 juli 2016 schreef hij een Open brief aan staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid naar aanleiding van de berichten over de misstanden in de verpleeghuiszorg en de bekendmaking van de lijst met slecht presterende verpleeghuizen. In de Open brief, gepubliceerd op de voorpagina van het Algemeen Dagblad, schrijft Borst hoe het beter kan.

Begin van de Open brief:
“Geachte staatssecretaris, verzorgers hebben één talent: ze kunnen magistraal zorgen. Laat ze dat dan doen. Laten we afspreken dat ze voortaan alleen het hoognodige opschrijven. Ik heb het over maximaal 10 procent van wat ze nu doen. Wij mantelzorgers willen dat onze vader of moeder op tijd wordt verschoond en geknuffeld. Dit is geen wens, dit is een eis. Kappen met die DDR-achtige bureaucratie. Er komt een moment dat ik die computer het raam uit gooi. Echt”.

Het systeem is moreel failliet

Over de managers schrijft hij “dat daarvan driekwart weg kan. Niks te kort door de bocht. Ik heb mijn veldwerk verricht. Ik wel, staatssecretaris. Ik kom u met een paar deskundigen graag toelichten hoe het beter kan, maar voor de goede orde: ik ben niet politiek correct. Het systeem is moreel failliet. De zorginstellingen gaan niet over zorg maar over het in stand houden van de organisatie zelf. Topbestuurders (die van Laurens verdient 211.274 euro, bijna 42 mille meer dan een minister verdient) weten niet en/of voelen niet wat zich op de afdelingen afspeelt. Het wachten is op een knal. Boze mantelzorgers, gefrustreerde verzorgers en managers met een geweten zullen de pleegzorg in deze mensonterende vorm laten ploffen”.

Klik hier voor lezen van de Open brief: Geachte heer van Rijn, Algemeen Dagblad, 7 juli 2016: www.ad.nl

www.hugoborst.nl

U P D A T E

Manifest Scherp op ouderenzorg, 25 oktober 2016: https://www.scherpopouderenzorg.nl/