Skip to main content

Nog steeds groeiende papierwinkel in zorg

De kwaliteitseisen in de zorg belemmeren de zorgprofessionals. Dat constateert Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ). De stichting stelt kwaliteits- en veiligheidsnormen op voor ruim 30 branches in Zorg en Welzijn, maar ziet de opstapeling van het aantal eisen de kwaliteitsverbetering juist in de weg staan.

“Verpleeg- en verzorgingshuizen hebben te maken met een flink aantal kwaliteitseisen”, zegt Eric van Bavel van Stichting HKZ: “Zij moeten aan bepaalde normen voldoen om bijvoorbeeld een certificatie of keurmerk te krijgen. Dan zijn er nog de zorgverzekeraars , de inspectie en de brancheorganisatie die bepaalde eisen stellen en het kwaliteitskader Verantwoorde Zorg.  Allemaal eisen die elkaar wel gedeeltelijk overlappen, maar die op verschillende momenten worden gecontroleerd en daarmee de organisaties behoorlijk overbelasten”.

De Stichting organiseerde in november 2011 een werkconferentie met de brancheorganisaties, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars, zorginstellingen, de inspectie en beleidsmakers om te kijken hoe de kwaliteit van de zorg verbeterd kan worden in de komende jaren. “Zo pleiten we voor minder ballast voor de organisaties en meer focus op de zorgrelatie tussen cliënt en zorgprofessional”, vat Van Bavel samen.

Lees het hele artikel ‘Personeel in zorg gaat gebukt onder regels’ door Alexandra Sweers, Zorg + Welzijn, 11 januari 2012:  www.zorgwelzijn.nl