Interview met Erik Gerritsen van VWS over de patiënt centraal stellen en digitalisering van de zorg

Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zou graag zien dat de patiënt de regie krijgt over zorginnovaties. Hij hoopt op meer actie van de kant van de patiënt om de digitale zorg te stimuleren. Hij roept de patiënt zelfs op tot guerilla in een interview met Liesbeth Jongkind voor iBestuur: “Als je de gebruiker centraal wilt stellen, wij noemen dat ‘de patiënt CEO van zijn eigen gezondheid’, dan moet die om te beginnen bij zijn eigen gegevens kunnen”.

Met MedMij zelf gegevens bijhouden

Het Ministerie van VWS werkt via het Informatieberaad waar Gerritsen voorzitter van is mee aan de ontwikkeling van MedMij, een set technische standaardisatieafspraken waarmee de systemen van zorgaanbieders over drie á vier jaar gegevens kunnen uitwisselen met elke MedMij-gecertificeerde app waarin een patiënt zelf zijn gegevens bijhoudt. Dat is nu technisch nog niet mogelijk. “Je hebt er recht op dat ze het voor je uitprinten, maar het is onbegonnen werk om een totaaloverzicht te krijgen”, zegt Gerritsen: “Over drie jaar bepaal jij als patiënt met wie jij die gegevens deelt of voor welke wetenschappelijke doeleinden je je gegevens beschikbaar stelt. Dat is echt een paradigmaverandering”.

De patiënt in actie

Het toepassen van eHealth zou zich sneller kunnen verbreden als patiënten die willen profiteren van de mogelijkheden van eHealth en automatisering, zelf in actie komen. Gerritsen: “Guerrilla van patiënten, dat hebben we nodig! Ik hunker naar de eerste patiënt die bereid is op de voorpagina van de Telegraaf te verklaren dat ze van huisarts is veranderd omdat de vorige geen digitale consulten deed. Ik roep alle patiënten op om tegen hun huisartsen en ziekenhuizen te zeggen: Ik wil niet meer zeven keer per jaar onnodig naar het ziekenhuis inclusief uren in de file en in de wachtkamer, voor een controlegesprekje van vijf minuten dat ook via beeldbellen had gekund. En ik wil een huisarts die digiconsulten aanbiedt, want anders moet ik vrij nemen en dat kost me weer een halve dag. Wij blijven er bij VWS natuurlijk ook aan sleuren, maar veranderen gaat sneller als patiënten het zelf ook niet meer pikken”.

Gebruiker centraal

Digitalisering verandert de verhouding tussen burger en overheid en slaagt alleen als de gebruiker centraal komt te staan. Dat is het uitgangspunt van de overheid. Digitalisering is méér dan de volgende fase van automatisering. digitalisering vraagt om een totaal andere ambtelijke organisatie.
Gebruiker Centraal is een breed opgezette organisatie binnen de overheid die streeft naar een gebruiksvriendelijke online-overheid. Dat gebeurt onder meer via uitwisseling van ervaringen en ideeën en het delen van methoden & technieken. Zie www.gebruikercentraal.nl

Op dinsdag 5 september 2017 vindt in Den Haag het Maak het bruikbaar festival plaats met tientallen workshops, presentaties en demonstraties voor “een betere en gebruiksvriendelijke digitale overheid, waar de gebruiker centraal staat”. Zie voor volledig programma: www.gebruikercentraal.nl/agenda/maak-het-bruikbaar-festival-2017
Speciaal voor bestuurders is er de dag daarop –  eveneens in Den Haag – woensdag 6 september, de conferentie Mensen centraal in de digitale dienstverlening.

Lees het hele interview met Erik Gerritsen: ‘Ik roep patiënten op tot guerrilla!’, door Liesbeth Jongkind, 3 augustus 2017: https://ibestuur.nl

erik gerritsen ihealth no 23 jul 2017

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer