Artsen moeten actiever communiceren met de buitenwereld
Artsen vinden dat het imago van hun beroepsgroep de afgelopen maanden flink is aangetast, zo bleek in februari 2013 uit een onderzoek van het tweewekelijkse tijdschrift Mednet. Het is hoog tijd dat dit imago weer wordt opgepoetst. Maar hoe moet dat? Reputatiedeskundigen Arjan Hoek en Ewoud Nysingh, met veel ervaring in de gezondheidszorg, geven advies. “Reputatie komt te voet en vertrekt per tweet.”
Twitterdiscussie
Ewoud Nysingh, partner bij het bedrijf De Reputatiecoaches, raakte door de berichtgeving over het Mednet-onderzoek verwikkeld in een interessante twitterdiscussie met twee medisch specialisten. De artsen waren erg verontwaardigd over ‘de media’ en hoe schandalig het was dat zij alle incidenten van de afgelopen tijd op één hoop gooiden en uitvergrootten.
“Ik heb hun al snel uitgelegd dat artsen niet in de slachtofferrol moeten kruipen en moeten gaan duiken voor de problemen. Ze moeten zelf actiever communiceren”, stelt Nysingh. Al snel kwam het tegenargument van de twee specialisten dat artsen daar geen tijd voor hadden, ze hebben immers een drukke praktijk. “Maar bij het voeren van een praktijk hoort óók het communiceren met de buitenwereld”, zegt Nysingh. “Dat kan niet anders, in deze communicatiemaatschappij.”
Krediet
Arjan Hoek, partner bij De Reputatiegroep, is het hiermee eens: “Artsen hebben zich de laatste tijd als beroepsgroep te weinig laten horen. Ze hebben zich te weinig geprofileerd en daardoor niet veel krediet opgebouwd. Het is heel paradoxaal, want individuele dokters hebben vaak een prima reputatie. Maar met de beroepsgroep als totaal wil het niet lukken.”
Lees het hele artikel Artsen moeten niet duiken voor de media, door Anouk Middelkamp, Mednet magazine, 12 april 2013: www.mednet.nl/wosmedia/797/reputatie.pdf