Stagiairs van Bureau Frontlijn vertellen over de dagelijkse praktijk van armoedebestrijding in Rotterdam

Hoe ziet de dagelijkse praktijk van armoedebestrijding eruit? Hans van Willigenburg won het vertrouwen van HBO-studenten die namens Bureau Frontlijn in professioneel teamverband arme Rotterdammers steun en hulp bieden om hun bestaan weer op orde te krijgen. Hij voerde intensieve gesprekken met een zevental studenten en twee leidinggevenden voor de artikelenreeks Monitor Armoedebestrijding op Stadslog Rotterdam, waarvan hij mede-initiatiefnemer is.

Bureau Frontlijn zoekt oplossingen voor problemen in achterstandswijken rond gezondheidszorg, welzijn, onderwijs, jeugd, ouderen, armoede en werkloosheid.
Hoofd van Bureau Frontlijn is Barend Rombout. Voor het schooljaar 2015-2016 heeft hij 165 stagiairs aangenomen..
In een interview in september 2015 vroeg Thijs Jansen, directeur van Beroepseer, aan Rombout waarom hij is gaan werken met studenten? Rombout: “Toen we begonnen was het duidelijk dat we veel mankracht nodig hadden. Studenten moeten het vak leren en dat kunnen ze goed bij ons doen. Het bleek dat een student vrij makkelijk bij een achterstandsgezin binnenkomt. Het werkt laagdrempelig en dat hadden we niet direct gedacht. We dachten zelfs:dit wordt niks. Maar het werkte juist goed omdat er een proces van leren ontstaat. De hogeschool leert de theorie, de Antilliaanse moeder leert de praktijk. Als je die bij elkaar brengt op een goede manier, kan er een heleboel”.
.
Armoedebestrijding krijgt steeds meer aandacht, schrijft Van Willigenburg, globaal én lokaal. Maar waar lees je wat nodig is om kwetsbare mensen vooruit te helpen, aangezien armoede niet louter een financieel probleem is maar, dieper liggend, een gedragsprobleem?
Aan de hand van een aantal citaten – geredigeerde observaties de geïnterviewden – geeft Stadslog Rotterdam inzicht in de dagelijkse praktijk van armoedebestrijding en de koers die effectieve armoedebestrijding zou moeten inslaan.

Citaat 1: Problemen los je op met persoonlijke contacten, niet met callcenters. Anonimiteit is hinderpaal als de nood hoog is.

“Ik probeerde een dakloze zo snel mogelijk aan een woning te helpen. Je gaat dan bellen met een woningbouwcorporatie en legt de situatie zo goed mogelijk uit. Als je geluk hebt, spreek je iemand met een welwillend oor. En kun je stappen maken richting een oplossing. Maar de volgende keer dat je belt, krijg je vaak iemand anders aan de lijn en word je gedwongen alles van voren af aan uit te leggen. En is het lang niet zeker dat diegene evenveel begrip heeft. Het werkt ontzettend frustrerend als organisaties, zoals woningbouwverenigingen, zich terugtrekken achter een algemeen nummer. En je maar moet afwachten wie je aan de lijn krijgt. En of ze terugbellen. Problemen los je op met persoonlijke contacten, met echte gesprekken, niet met callcenters”.

Citaat 2: Als één vinkje op het formulier ontbreekt, gaat het niet door. De Voedselbank als bureaucratische tijger.

“Toen ik nog niet zo lang bezig was met mijn stage, dacht ik de dat de Voedselbank een instelling was waar je altijd terecht kon. Een soort laatste redmiddel, waar mensen die niks meer te eten hebben hoe dan ook geholpen worden. Dat bleek niet zo te zijn. Als je de administratie van je cliënt niet op orde hebt en de Voedselbank vindt dat de financiële verantwoording onvoldoende is, word je naar huis gestuurd. Als één vinkje op het formulier ontbreekt, gaat het niet door. Toen ben ik, als alternatief, letterlijk met mijn cliënt langs de winkels gegaan om te kijken of ze ons gratis wat voedsel wilden geven. Als ik erover nadenk, snap ik ergens wel dat ook een Voedselbank bepaalde criteria hanteert en soms streng moet zijn. Maar als je ziet hoe makkelijk elders in de maatschappij met geld wordt geschoven, vind ik het toch wel schrijnend”.

Citaal 3: Schulden zijn niet alleen maar schulden. Onhandelbaar of paniekerig zijn heeft vaak met een aantal nullen te maken.

“Schulden hebben, is niet alleen een financiële last. Als iemand schulden heeft, is de kans groot dat het negatieve invloed heeft op heel zijn of haar omgeving, op partner, op kinderen. Daarom geven wij hoge prioriteit aan het op orde brengen van financiële zaken. Coachen we mensen om hun uitgaven te registreren en op die manier greep te krijgen op hun geldstromen. Vaak als het in een gezin niet lekker loopt, kinderen en ouders voortdurend met elkaar ruziën, er regelmatig klappen vallen, blijkt de situatie ineens op te klaren als de financiële situatie is verbeterd. Er uitzicht is op een oplossing. Zo ontdek je dat onderhandelen tussen verschillende gezinsleden, aansturen op meer begrip en beter luisteren, soms toch minder effectief is dan gewoon de rekensommen op orde krijgen. En zorgen dat men weer baas wordt over het eigen geldpotje”.

Lees de hele Monitor Armoedebestrijding door Hans van Willigenburg op Stadslog Rotterdam, april 2016:
Deel 1:  http://www.stadslog.nl/het-feest-van-de-praktijk/monitor-armoedebestrijding-1 (website is opgeheven)
Deel 2: http://www.stadslog.nl/het-feest-van-de-praktijk/monitor-armoedebestrijding-2 (website is opgeheven)

Gesprek met Barend Rombout over effectieve armoedebestrijding, Blogs Beroepseer,
6 oktober 2015: https://beroepseer.nl/

U P D A T E

Deel 3: www.stadslog.nl/het-feest-van-de-praktijk/monitor-armoedebestrijding-3 (website is opgeheven)
Deel 4: http://www.stadslog.nl/het-feest-van-de-praktijk/monitor-armoedebestrijding-4 (website is opgeheven)

Deel 4 op Linkedin: Monitor Armoedebestrijding (4, slot), 24 mei 2016: https://nl.linkedin.com/pulse/monitor-armoedebestrijding-4-slot-hans-van-willigenburg?trk=portfolio_article-card_title

bureau frontlijn site voorkant

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer