Skip to main content

Reactie met voorstellen van Platform VVVO op advies ‘Ruim baan voor leraren’

Omslag rapport Ruim baan voor leraren van Onderwijsraad

In het advies Ruim baan voor leraren – Een nieuw perspectief op het leraarschap introduceerde de Onderwijsraad een nieuwe kijk op het lerarenberoep die leidt tot ingrijpende aanpassingen in de opleidings- en arbeidsstructuur. Een samenvatting van het advies is te lezen op de site van de Onderwijsraad: www.onderwijsraad.nl

Het advies is verschenen in november 2018. Inmiddels zijn er reacties op gekomen waarop de de ministers van Onderwijs ook weer gereageerd hebben. Een recente reactie is afkomstig van het Platform VVVO, opgericht in 1991 als samenwerkingsverband van vakinhoudelijke verenigingen van docenten in het Voortgezet Onderwijs.
Platform VVVO heeft een brief geschreven naar de vaste commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer. Met deze brief willen zij reageren op de suggesties van de Onderwijsraad voor de herinrichting van de opleidings- en bevoegdhedenstructuur als instrument voor kwaliteitsverbetering en oplossing van lerarentekorten. De bevat de analyse van het probleem en de aangereikte oplossingen voor opleiding & certificering en voor verdere professionalisering.

Voorstellen van VVVO

De voorstellen van het Platform VVVO zijn:

1. Docenten in VO in eerste instantie opleiden voor één vak, omdat dat al ingewikkeld genoeg is (niet voor niets stapten de nieuwe lerarenopleidingen in de jaren zeventig snel af van de ambitie om hun studenten voor twee vakken tegelijk op te leiden).

2. Dezelfde vakinhoudelijke en vakdidactische eisen stellen aan een aanvullende bevoegdheid in een ander vak als aan de bevoegdheid in het eerste vak.

3. Meer aandacht besteden aan de opleiding van academisch opgeleide leraren en deze route duidelijk meenemen in toekomstige veranderingen in de kwalificatiestructuur.

4. Onderzoeken hoe opleidingen en kwalificaties meer dan nu modulair en flexibel kunnen worden georganiseerd, waardoor docenten aansluitend op de initiële opleiding of na een aantal jaren leservaring hun bevoegdheid kunnen verruimen door verbreding en/of verdieping.

Klik hier voor de brief van Platform VVVO aan de vaste commissie OCW van de Tweede Kamer met reactie op het rapport Ruim baan voor Leraren van de Onderwijsraad op 20 januari 2019: www.platformvvvo.nl

Ruim baan voor leraren. Een nieuw perspectief op het leraarschap, Onderwijsraad, 2018: www.onderwijsraad.nl/publicaties/adviezen/2018/11/07/ruim-baan

Reactie op rapport “Ruim baan voor leraren”, Platform VVVO, 20 januari 2019: www.platformvvvo.nl

Advies Onderwijsraad: Ruim baan voor leraren. Een nieuw perspectief op het leraarschap, Blogs Beroepseer, 7 november 2018: https://beroepseer.nl

Zie verder de Parlementaire monitor: Ruim baan voor leraren. Een nieuw perspectief op het leraarschap (bijlage bij 27923,nr.335): www.parlementairemonitor.nl

Aanbiedingsbrief van minister Slob naar Kamer over advies Rinnooy Kan: Verkenning Leraren, Blogs Beroepseer, 15 november 2018: https://beroepseer.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.