Hervormingsagenda Rijksdienst: Vraag van burgers, bedrijven en instellingen staat centraal
Op 22 mei 2013 heeft de minister voor Wonen en Rijksdienst Sjef Blok een brief met de Hervormingsagenda Rijksdienst aangeboden aan de Tweede Kamer. De hervormingsagenda heeft als titel meegekregen: Dienstverlenend, slagvaardig, kostenbewust: “Deze drie doelstellingen geven kernachtig aan waar het bij de vormgeving van de rijksdienst voor de toekomst om draait”. Zoals verwacht gaat het bij deze hervormingsagenda om bezuiniging en inkrimping, maar ook om resultaten halen, beter en meer presteren en groter efficientie. Die efficiëntie moet voor een groot deel komen door het digitaliseren van de rijksdienst, zodat burges, bedrijfsleven en instellingen makkelijk toegang krijgen. Openbare overheidsinformatie wordt actief online beschikbaar gesteld. De agenda stelt bovendien nadrukkelijk dat in het optreden van de rijksdienst maatschappelijke vragen en de problemen van burgers centraal dienen te staan.
Bovenop de al eerder afgesproken forse financiële besparingen wordt er verder bespaard en die besparing in beginsel “laten neerslaan bij de personele en materiële uitgaven van de rijksdienst en deze realiseren met zo min mogelijk gevolgen voor de maatschappelijke dienstverlening”. Met nog enkele andere bezuinigingen zullen deze maatregelen “leiden tot een kleinere rijksdienst met naar schatting een vermindering van 8 tot 12 procent op een totaal van zo’n 150.000 fte’s”.
In de hervormingsagenda wordt de lijn doorgetrokken van het programma Vernieuwing Rijksdienst en het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst.
Er zullen dus duizenden arbeidsplaatsen bij het rijk verdwijnen, maar ook de particuliere sectoren zullen de gevolgen ondervinden: “Deze besparingen zullen ook gevolgen hebben voor marktpartijen door minder externe inhuur, minder inkoop en een kleinere vastgoedportefeuille. De kleinere rijksdienst stond al voor de opgave zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden zoals een toegenomen dynamiek in de samenleving en een andere kijk op de verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en samenleving”.
Een belangrijk deel van de hervormingsagenda is gewijd aan een “betere samenwerking in de uitvoering en bij het toezicht, waardoor ook de dienstverlening kan worden verbeterd. Bij deze initiatieven worden de zelfstandige bestuursorganen nadrukkelijk betrokken. Een aantal secretarissen-generaal treedt op als portefeuillehouder van deze rijksbrede verandertrajecten”.
De rijksdienst wordt ook flexibeler: “Elk organisatie-onderdeel van de rijksdienst is ook flexibel inzetbaar en beschikbaar om werkzaamheden te verrichten voor andere onderdelen binnen de rijksdienst. Tevens kan de maatschappelijke dienstverlening aan burgers worden verbeterd doordat samenhang en transparantie van de rijksoverheid worden vergroot. Het principe ‘je gaat erover of niet’ geldt ook binnen de rijksdienst. Bestuurlijke en ambtelijke drukte wordt teruggedrongen, evenals overmatige interne regulering, controle en verrkeningen”.
De rijksdienst wil een aantrekkelijke werkgever blijven: “Op de korte termijn wordt geen algemene schaarste op de arbeidsmarkt verwacht en zal het rijk zich sterk moeten inzetten voor een begeleiding van werk naar werk en voor een grotere mobiliteit. Het recente akkoord over een nieuw sociaal flankerend beleid biedt daarvoor goede aanknopingspunten. De rijksdienst wil in de toekomst ook aandacht geven aan het vergroten van het aantal functies in de laagste loonschalen, en aan doelgroepen als arbeidsgehandicapten, vrouwen en jongeren. Het rijkstrainee-programma en enkele andere trainee-programma’s voor specialistische functies zullen jongeren de kans blijven bieden in te stromen bij de rijksdienst en daar werkzaam te blijven”.
Ga naar de site van Rijksoverheid voor downloaden van Hervormingsagenda Rijksdienst: dienstverlenend, slagvaardig, kostenbewust (18 pagina’s): www.rijksoverheid.nl