Skip to main content

Belastingleed

Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.

O ja?

De wijziging van een rekeningnummer bij de Belastingdienst als gevolg van de overstap van de Rabobank naar de Regiobank is een fluitje van een cent, zou je denken. Vergeet het maar. De benodigde formulieren werden begin april ondertekend en door de Regiobank naar de Belastingdienst gestuurd.

Op 15 april 2014 ontving ik een blauwe envelop met een brief, dat ik een bepaald bedrag meer terug te ontvangen had. Een meevallertje dus. Volgens de begeleidende brief werd vooralsnog niets op het oude bankrekeningnummer gestort, aangezien dit nummer niet meer in gebruik was. Dat had uiteraard te maken met de overstap. Dus belde ik met de Belastingtelefoon.

Mijn vermoeden werd bevestigd. Ik kreeg te horen dat ik in verband met die overstap een brief van de Belastingdienst zou ontvangen met daarin aanwijzingen hoe te handelen. Blijkbaar had men wel al iets ontvangen van de Regiobank. Zodra de benodigde stukken binnen waren zou alles binnen een paar werkdagen zijn geregeld.
Op 30 april kregen mijn vrouw en ik beide een afzonderlijke blauwe brief dat men een nieuw rekeningnummer had opgenomen in hun administratie. Tegelijkertijd ontvingen wij ook een brief waarin werd gevraagd om kopieën van de ID-kaarten van ons beide, alsmede een rekeningoverzicht van de Regiobank toe te sturen. Echter, die waren reeds opgestuurd door de Regiobank.
Andermaal gebeld met de Belastingtelefoon. Waarschijnlijk zouden brieven zich hebben gekruist. Een en ander zou binnen een paar werkdagen zijn geregeld.
Echter, er volgden nieuwe, identieke brieven over de opname van het rekeningnummer en het opsturen van de eerder genoemde kopieën. Het aantal blauwe enveloppen met brieven was intussen opgelopen tot zeven.

Terug naar de Regiobank. Daar werd mij verzekerd dat de benodigde documenten wel degelijk naar de Belastingdienst waren verstuurd, op de dag dat ze waren ingevuld en ondertekend. Voor alle zekerheid stuurde de medewerker van de bank opnieuw kopieën van de ID-kaarten van mij en mijn vrouw, naar de Belastingdienst. Op dat moment was er nog niets overgeschreven via de nieuwe rekening, de overstap was immers nog niet volledig. Een rekeningoverzicht kon derhalve niet meegestuurd worden, dus werd een kopie van de opening van de nieuwe rekening bijgevoegd.
Er volgde nog steeds geen overschrijving. Intussen zat ik ook al enkele weken te wachten op de voorlopige teruggave over de maand april. Die werd natuurlijk ook niet meer op de oude rekening gestort.

Opnieuw gebeld met de Belastingdienst. Ik kreeg toen te horen dat ik de brieven, samen met de bewijsstukken, terug naar de Belastingdienst moest sturen. Blijkt bij controle van de brieven inderdaad dat die betreffende brief mee retour moest worden gezonden. Opnieuw onbegrip. Men had immers al het nieuwe rekeningnummer in hun administratie opgenomen? Wat voor meerwaarde had die brief in godsnaam? Zou de Belastingdienst zichzelf niet meer vertrouwen? Het lijkt er wel op. Intussen zijn we rond de 8e mei aangeland.
Een aantal dagen later werd ik door de Regiobank gebeld. De Belastingdienst accepteert niet het document van de opening van de rekening (!) Het moet perse een rekeningoverzicht zijn. Die zijn er intussen wel.
Uiteindelijk zijn de brieven, samen met een rekeningoverzicht en de kopieën van de ID-kaarten (voor de 3e keer), op 12 mei 2014 naar de Belastingdienst gestuurd. Ben zeer benieuwd hoelang het duurt voordat de tegoeden, die intussen al opgelopen zijn tot een behoorlijk bedrag, worden overgeboekt naar de nieuwe rekening.

Belastingdienst, makkelijker kunnen we het niet maken, wel bureaucratischer en onduidelijker.

Als er ergens iets is doorgeschoten dan is het wel de controleterreur van deze Dienst. En ik dacht dat de papierterreur bij de politie al erg is. Het kan blijkbaar nog erger.

Ik vraag me af of medewerkers bij de Belastingdienst nog wel eervol hun beroep kunnen uitoefenen.

Jacques Smeets
www.deblauwediender.nl