Autonomie van schoolbestuur ter discussie in Kamerbrief over Amarantis van minister Bussemaker
Minister Bussemaker van Onderwijs heeft aan de Tweede Kamer een brief geschreven met een uitgebreide reactie op het rapport van de Commissie Onderzoek financiële problematiek Amarantis.
De Minister schrijft op 21 januari 2013 dat zij .. “in de komende maanden zal samenwerken met de staatssecretaris aan een onderwijsbrede agenda voor de versterking van de bestuurskracht. In april 2013 ontvangt u hierover een brief…
…Naar aanleiding van het regeerakkoord en onder andere de casussen als Meavita, Vestia en Amarantis kijkt het kabinet ook sectoroverstijgend naar lessen voor financieel beheer, verantwoording en toezicht bij (semi)publieke instellingen. De minister van Financiën is voornemens om in het voorjaar uw Kamer hierover te berichten. Deze lessen kunnen ook implicaties hebben voor het financieel beheer en governance in het onderwijs…
… In deze brief ga ik in op de volgende onderwerpen:
1. Ten eerste stel ik de legitimiteit van onderwijsbestuur aan de orde. Die is door de gebeurtenissen bij de Amarantis Onderwijsgroep en door andere incidenten onder druk komen te staan.
2. Ten tweede zal ik ingaan op het bestuursmodel in de bve-sector*). De keuze voor een bestuursmodel vormt immers het fundament voor goed bestuur en is ook van invloed op mijn reactie op de aanbevelingen van de commissie.
3. Vervolgens reageer ik op het eerste deel van de aanbevelingen van de commissie waarin zij oproept tot een discussie over autonomie van schoolbesturen en de bestuurlijke schaal.
4. Daarna ga ik in op het tweede deel van de aanbevelingen die zijn gericht op versterking van de bestuurskracht.
5. Het slot bevat meer informatie over het vervolgproces”.
*) Bve-sector.: sector voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Lees de hele Kamerbrief met uitgebreide reactie op rapport Amarantis van Minister Bussemaker, Rijksoverheid, 21 januari 2013: https://beroepseer.nl
Op de site van Science Guide is een commentaar te lezen op de Kamerbrief: Wie faalt, moet failliet kunnen gaan, 22 januari 2013: www.scienceguide.nl