Waarden in plaats van toetsenplaag in het onderwijs
In de internetkrant Huffington Post van 31 augustus 2011 staat een interview met Howard Gardner door C.M. Rubin: The global search for education: What do we value most?
Gardner is hoogleraar Cognitie- en Onderwijswetenschappen aan de Harvard Graduate School of Education in de V.S en initiatiefnemer van het Good Work Project, dat staat voor uitmuntend, betrokken en verantwoord werk.
In het artikel geeft Gardner commentaar op de standaardtoetsen in het onderwijs, waartegen een heftige weerstand aan het groeien is. Hij begint met te zeggen dat de analyse van de problemen in het Amerikaanse onderwijs verwrongen is: “Wat wil dit zeggen over de soort van maatschappij waarnaar we streven, als we de onderwijsresultaten bijna uitsluitend laten afhangen van standaardtoetsen op een beperkt aantal terreinen?
Het zou beter zijn ons te richten op wat voor soort mensen we willen worden en de soort maatschappij waarin we willen leven”.
“Kijk wat er sinds 2001 is gebeurd met Enron, Lehman Brothers, AIG – allemaal synoniem voor grote wanpraktijken van de kant van de zogenaamde “beste en knapste” mensen. Het rechtzinnige marktmodel – alles kan en moet berekend worden, gerangschikt, gekocht en verkocht – heeft de cultuur gehersenspoeld. We hebben ons gevoel voor waarden verloren. De waarde van succes wordt slechts eenzijdig bepaald en dat is rijkdom vergaren ten koste van alles. Er zijn al veel ongelukken gebeurd, en er komen er waarschijnlijk nog meer. We moeten voorbij de angst en de hebzucht gaan – we moeten weer een gevoel van vertrouwen opbouwen en mensen, praktijken en gedrag die de moeite waard zijn, herkennen.
Op de vraag aan Gardner hoe de vaardigheden en de status van de leraren in de VS verbeterd zouden moeten worden, antwoordt hij: “Af en toe zeg ik dat als we de lonen van de leraren zouden verdrievoudigen, de problemen zouden verdwijnen. Dat is niet helemaal waar, maar de lage status van leraren en het gebrek aan carrièremogelijkheden zijn een probleem, misschien wel een fataal probleem”. (Een onderzoek heeft uitgewezen dat de hoogte van het salaris van een Amerikaanse leraar op de 22ste plaats op een ranglijst van 27 landen staat).
Lees verder op de site van de Huffington Post: The Global Search for Education: What Do We Value Most? door C.M. Rubin, 31 augustus 2011: www.huffpost.com/
Foto boven: Howard Gardner (dank aan Harvard University).
Zie ook: Howard Gardner over verbetering van het onderwijs. Blogs Beroepseer, 24 juli 2011: https://beroepseer.nl