Vragen bij het lerarenregister
Op 15 februari 2012 is de website van het Lerarenregister gelanceerd door Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs.
Het is een register van, voor en door leraren in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Doel van het register is de beroepsgroep versterken en de kwaliteit van het onderwijs waarborgen. Het register is openbaar, net als dat van artsen, verpleegkunidgen, fysiotherapeuten en advocaten. Iedereen kan zien wie staat geregistreerd.
In zijn blog stelt leraar Ton van Haperen vragen bij het lerarenregister: Is dat register wel zo’n goed idee?
“Vanaf 2017 is er een lerarenregister. Dat lijkt na de presentatie van de lerarenagenda wel zeker. Maar hoe gaat dat dan werken? En is dat een goed idee?
Al een jaar of vijf lees ik over het register voor leraren. Elk toonaangevend beleidsplan noemt het. Het convenant leerkracht. Het onderwijsakkoord. De lerarenagenda. Kortom, de trein dendert door. Zonder tussenhaltes. Tot het eindstation. En de politiek verwacht er veel van. Een kwaliteitsimpuls. Zoals bij artsen en notarissen. Die hebben ook een register. En een hoger maatschappelijk aanzien. Goed plan dus. Maar hoe werkt dat dan, bij leraren?
In 2017 zijn wij geregistreerd. En dat register registreert eerst even. Om er in te komen. En dan gaat het los. Niet geregistreerd is einde bevoegdheid. Einde bevoegdheid is einde baan. En met die strengheid heb ik geen moeite. Prutsers die het niet opgebracht krijgen een diploma te halen, het houdt een keer op. Maar moet dat op deze manier? Is de kwaliteit van personeel niet de verantwoordelijkheid van de werkgever? Gecontroleerd door de inspectie? En daar komt dan dat beroepsregister dan bovenop? Dat lijkt me niet handig.
Een voorbeeld. Stel, ik krijg last van mijn leeftijd, ontwikkel een sterk anarchistisch verlangen, koop een motor en on the road besluit ik; voor mij geen register. Waarom zou ik ook? Op school werk ik met plezier. De resultaten en leerlingevaluaties zijn goed. Tijdens functioneringsgesprekken keuvel ik keurig het standaardformulier vol. Ik volhard in mijn recalcitrantie jegens dat register en kijk, daar is de consequentie. Mijn bevoegdheid gaat in rook op. En dan? Einde baan? Dat is toch gek? Ik heb diploma’s gehaald, ben goed in mijn werk en kan dat bewijzen. Zowel mijn schoolleider als mijn werkgever houden van me. Maar ze moeten me ontslaan. Welk onderwijsbestuur laat zich zo wegzetten?
En dan nog iets. Aan mijn weigering ligt ook een inhoudelijk motief ten grondslag. Want wat moet ik doen, voor de status registerdocent? Word ik daar een betere leraar van? Wie regelt dat? De onderwijscoöperatie. Voor en door leraren, lees ik op de website. Maar leraren, daar zijn er 200.000 van. Allemaal verschillend. Werkzaam in een sector die elke cohesie ontbeert. Dus welke leraren sturen die onderwijscoöperatie? Het antwoord; vijf belangengroepen. Vijf overlegtijgers dus. Dat belooft niet veel goeds. Het zou zo maar kunnen dat ik naast mijn wettelijk verplicht bekwaamheidsdossier, in te leveren bij de werkgever, ook nog eens een portfolio moet bijhouden, om daarin mijn ontwikkeling te expliciteren, voor de registerpunten. Dat is dan mooi twee keer diefstal van tijd. En van mij wordt niet meer gejat.
Vandaar mijn prangende vragen. Wat is precies de juridische status van het register? Wat moeten leraren doen om geregistreerd te blijven? Een snel antwoord zou fijn zijn. Want, mooi hoor, die vergelijking met artsen en notarissen. Maar hoeren krijgen ook een register. In die sector is namelijk het zicht op wat hoort, en wat niet, eeuwig lastig. De overheid, en dus niet de beroepsgroep, wil daar grip op krijgen. En als dat het grondmotief onder het lerarenregister is, doe ik niet mee en geef toe aan mijn anarchistisch verlangen”.
Vragen bij het lerarenregister, blog van Ton van Haperen, 5 oktober 2013: https://tonvanhaperen.com
Lerarenregister: www.registerleraar.nl (site bestaat niet meer. Zie Lerarenportfolio: https://www.lerarenportfolio.nl/)
U P D A T E
Minister ziet af van invoering verplicht lerarenregister, Algemeen Dagblad, 11 juni 2019: https://www.ad.nl