Skip to main content

Tot volgend jaar in Rotterdam!

“Volgend jaar in Rotterdam!”
Dat waren de slotwoorden op de manifestatie van Leraren met Lef, afgelopen zaterdag 9 maart 2013 in Amsterdam. Leraren met Lef is een landelijke beweging van inmiddels zo´n 1000 leraren die zich sterk maken voor hun vak en hun eigen professionele ontwikkeling. www.lerarenmetlef.com.
Een aanstekelijke beweging van mensen waar je je eigen kind graag aan toevertrouwt, zullen we maar zeggen. Dat bleek ook wel afgelopen zaterdag in de sfeer, de presentaties, de gesprekken en de discussie met minister Jet Bussemaker. Uit veel blijkt ook dat zowel de minister als haar medewerkers van OCW zich graag verbinden aan dergelijk initiatief van leraren, en met leraren zelf.

Uiteraard zijn er ook Rotterdammers gespot: zoals leerkrachten van verschillende basisscholen waaronder de Globetrotter, Dorothee van Kamman van de Thomas More Pabo en een aantal van haar studenten, mensen van The Crowd, Dico Krommenhoek en ondergetekenden.

Dit jaarlijkse initiatief vond in Amsterdam plaats omdat deze week in de hoofdstad ook de zgn.Teachers Summit plaatsvindt: https://www2.ed.gov. Dit is een internationale top van politici, beleidsmakers, bestuurders, leidinggevenden en leraren uit de 20 meest toonaangevende landen op onderwijsgebied. Dat leraren op die summit goed vertegenwoordigd zijn, zegt veel over de groeiende erkenning voor hun grote betekenis voor de kwaliteit van het onderwijs.

Leraren met Lef past in een beweging waarbij leraren zelf staan en gaan voor hun vak. Enorm belangrijk want eerst en vooral is het de leraar die de kwaliteit van het onderwijs bepaalt. We zijn in het onderwijs immers niet uit op beroepskrachten die slechts uitvoerders zijn van beleid dat door anderen bedacht is, maar met zelfbewuste, integere en excellent werkende vaklieden. Dit geldt overigens ook voor professionals uit de andere beroepsgroepen die zich inzetten voor positief jeugdbeleid en voor de Children´s Zone.

Leraren staan voor hun vak

In die benadering past ook het recente advies van de Onderwijsraad Leraar zijn (www.onderwijsraad.nl). Dit advies is gepresenteerd op een bijeenkomst op donderdag 7 maart jl. in de CSG Calvijn Vreewijk, de Excellente School van Rotterdam Zuid. Anders dan gebruikelijk in het lerarendiscours wordt in het advies niet van buitenaf naar de leraar gekeken, maar van binnenuit: naar zijn beleving, zijn beroepstrots, drijfveren, dilemma’s, vreugde en verdriet en diens persoonlijke professionaliteit. Gezien dus door de ogen van de leraar zelf; de ‘lijst met geraadpleegde deskundigen’ bevat ruim 140 leerkrachten. Het advies gaat vergezeld van een mooi boekje over de persoonlijke professionaliteit van leraren. Zo krijg je aan de hand van 8 portretten een uitnodigend beeld van wat de leraar motiveert en beweegt.

Overigens zijn die leraren ook in Rotterdam te vinden, bijvoorbeeld via www.thecrowd.nl (so you think you can teach)*). Of het initiatief  van de Globetrotter in Afrikaanderwijk, wat een antwoord is op de vraag hoe het verder moet met lezen nu in de wijk de bibliotheek wordt gesloten. Als je wat langer je blik richt op het onderwijs op Noord en Zuid, dan kom je voortreffelijke professionals tegen.

Dat volgend jaar de LML manifestatie in Rotterdam plaatsvindt biedt natuurlijk prachtige mogelijkheden om ook de Rotterdamse leraar een hart onder de riem te steken in het vaak moeilijke werk waar hij voor staat, zeker op Zuid. We hebben de organisatie toegezegd mee te helpen bij het vinden van een mooie locatie op Zuid. Ook de aanwezige Rotterdamse leraren waren bereid voor dit event de handen uit de mouwen te steken. Dat lijkt ons alle steun waard. Laten we onze oren en ogen open houden voor de mooie initiatieven die in Rotterdam ontstaan.

Nanda de Graaf en Ype Akkerman

Zie ook video Pedagogisch vakmanschap op Rotterdam Zuid met Ype Akkerman over Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ).

U P D A T E
Noot
*) Vereniging The Crowd is niet meer actief. Lees het artikel over The Crowd en de cursus ‘So you think you can teach’? in dagblad Trouw: Een alternatief voor eenheidsworst-onderwijs, door Rebecca van de Kar,