Stichting Leerkracht geeft vijf tips voor mindering werkdruk in het basisonderwijs
Uit een in april 2017 gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onder werknemers blijkt dat koks, artsen, juristen, managers in de zakelijke en administratieve dienstverlening en leerkrachten in het basisonderwijs de meeste werkdruk ondervinden. Stichting Leerkracht geeft op haar website leerkrachten uit het basisonderwijs vijf tips om die werkdruk terug te dringen. Het blijkt dat veel overbodige zaken kunnen worden geschrapt.
Stichting Leerkracht werd in 2012 opgericht en heeft tot doel stimulering van een cultuurverandering op scholen door een zelf ontwikkelde methodiek. Daarbij is het motto: leraren leren van leraren en scholen leren van scholen. De stichting wordt gerund door een groep vrijwillligers.
De vijf tips in het kort:
1. Ellenlange vergaderingen
Er wordt wat afvergaderd op scholen. Vaak zonder dat dat gaat over de les en zonder concrete afspraken. Op leerKRACHT-scholen worden die vergaderingen massaal geschrapt en vervangen door bordsessies van 15 minuten per week
2. Tijdverkwistende processen.
Veel processen vergen nodeloos veel tijd. Neem als voorbeeld één van onze scholen die ‘jaarbestellingen’ deed. De leraren moesten dan voor het hele jaar nadenken wat ze nodig hadden en dat werd dan in één keer besteld. Klinkt efficiënt? Nee dus.
3. Nutteloze administratie
Voor wie doe je die eigenlijk? Heel veel rapportages leveren scholen op voor anderen: de gemeente, het bestuur, middelbare scholen, ouders, de Inspectie, enz. Maar zitten die anderen daar wel echt op te wachten of denken we dat alleen maar?
4. Dingen dubbel doen
Echt zonde van je tijd, iets over doen.
5. Feesten en partijen
Wat is belangrijker: goed onderwijs of leuk onderwijs?
De vijf tips zijn ontstaan uit de wens om het onderwijs beter te maken in plaats van je tijd te verspillen. Daarnaast uit een flinke dosis gezond verstand. Maar tenslotte ook uit lean. Lean is in het bedrijfsleven al tientallen jaren een beweging waarbij de focus ligt op het terugdringen van verspilling, om alle aandacht te kunnen richten op dat wat waardevol is, dus bijvoorbeeld ookbeter onderwijs voor de leerling. Er blijken acht vormen van verspilling te zijn die wel in elk bedrijf zijn te vinden.
Klik hier voor de volledige vijf tips om werkdruk te verminderen in het basisonderwijs met aansluitend de grafiek van acht soorten verspilling, Stichting Leerkracht, 5 april 2017: https://stichting-leerkracht.nl
Beroep en werkdruk in Nederland, Sociaal economische trends, CBS, april 2017: https://beroepseer.nl