Skip to main content

Prestatiebeloning van Franse leraren

Ook in Frankrijk is er de laatste jaren een discussie gaande over prestatiebeloning van leraren. Op de website Café pédagogique bijvoorbeeld is te lezen dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat dat leraren beter gaan presteren op school als ze extra worden beloond vanwege het behalen van betere resultaten van hun leerlingen.

Het onderzoeksinstituut van de grootste lerarenvakbond in Frankrijk, de FSU, heeft in 2008 al een boekje gepubliceerd over dit onderwerp: Payer les profs au mérite?

Op 15 december 2011 gaan de leraren in Frankrijk staken tegen de voorgenomen plannen van minister van Onderwijs, Luc Chatel, aangaande de beoordeling van prestaties van leraren en hun promotiekansen. De staking vindt niet alleen plaats op middelbare scholen, maar ook op basisscholen. De onderwijsvakbonden vinden de beoordelingsplannen onacceptabel en zijn van mening dat degenen die de prestaties moeten beoordelen, de schoolhoofden, niet competent zijn dat te doen. De plannen zijn volgens hen verkapte bezuinigingen die de loopbaan van de leraar belemmeren.
Het huidige systeem van beoordeling is gebaseerd op een dubbele evaluatie, die van het schoolhoofd en van de regionale onderwijsinspectie.

Info over de staking op website van Café pédagogique: www.cafepedagogique.net

Faut-il payer les profs au mérite? door François Jarraud, Café pédagogique, 1 september 2008: www.cafepedagogique.net