Pleidooi van Alderik Visser voor diepgaand en permanent debat over ‘zin’ en ‘doel’ van ons onderwijs
18 februari 2014
Docent, historicus en onderwijskundige in spe Alderik Visser schreef een hoofdstuk in het boek Het alternatief – weg met de afrekencultuur in het o…
Antropoloog Esajas over cito-toetsen, onderwijsapartheid en eendimensionale prestatienormen
15 februari 2014
Weg met (cito)toetsfetisjisme en onderwijsapartheid, vindt Mitchell Esajas. Zijn afstudeerscriptie heeft tot titel Roses from the concrete en heeft…
Arjan Moree over lezing Gert Biesta: Hoe wordt een competente leraar een goede leraar?
14 februari 2014
Arjan Moree, docent geschiedenis, heeft op zijn blog Kaizen onderwijs – kaizen = Japans voor continue verbetering – een samenvatting geschreven va…
Hoofdinspecteur primair onderwijs Jonk over de Eindtoets
12 februari 2014
Arnold Jonk, sinds mei 2012 hoofdinspecteur primair onderwijs en expertisecentra bij de Inspectie van het Onderwijs, heeft in de Nieuwsbrief over p…
Geef de leraar zijn klas terug
1 februari 2014
Het artikel Geef de leraar zijn klas terug, geschreven door Joke Hermsen in Vrij Nederland is ook digitaal te lezen. Als onderwijsbestuurders 15 pr…
Leraren in actie nomineert vier kandidaten voor de Gouden Dijsselbloem 2013
28 januari 2014
De onderwijsvakbond Leraren in actie (LIA) houdt voor de vijfde keer de verkiezing voor de Gouden Dijsselbloem. Deze jaarlijkse prijs is genoemd na…
Interview met Hester IJsseling: Ontwikkel een eigen taal om met elkaar over onderwijs te praten
18 januari 2014
In Beter Begeleiden Magazine van januari 2014 staat een interview met Hester IJsseling, leerkracht in het basisonderwijs in Amsterdam, filosoof en …
Startende leraren gevolgd in BBC-televisieserie: Tough young teachers
14 januari 2014
Op het televisiekanaal BBC 3 is op 9 januari 2014 een serie over jonge leraren van start gegaan. Volgende uitzenddata: 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23, …
Overzicht van rapporten en brieven over goed bestuur van het onderwijs
14 januari 2014
Harm Klifman heeft een overzicht gemaakt van verschenen rapporten en brieven over goed bestuur van het onderwijs: “Er is de laatste tijd nogal wat …