Ouders verliezen massaal vertrouwen in Nederlands onderwijs volgens J/M Ouders
Het vertrouwen van ouders in het Nederlandse onderwijs is de afgelopen drie jaar dramatisch gedaald, van 58 naar 34 procent. Dat is een ongekende verschuiving. De lat moet volgens hun flink omhoog: strengere leerkrachten, hardere exameneisen, betere feitenkennis, minder zelfontplooiing, maar de prestatiedruk mag niet verder toenemen. Nu al vindt meer dan de helft die te hoog.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek naar opvoeden in Nederland in al zijn facetten onder 600 ouders van kinderen tussen de 4 en 16 jaar, uitgevoerd door bureau RM Interactive in opdracht van het maandblad J/M voor Ouders en gepubliceerd in het septembernummer van 2012.
Ouders zijn ook kritisch over de opvoeding van andere ouders: die zijn niet streng genoeg (71 procent) en verwennen hun kinderen te veel (68 procent). Maar liefst 85 procent ergert zich aan andermans kinderen. Hun eigen opvoedstijl noemen ze daarentegen consequent en beschermend.
“In vergelijking met eerdere J/M-opvoedonderzoeken zijn ouders tobberiger, kritischer, vermoeider en geïrriteerder geworden,”,zegt J/M-onderzoeksredacteur Anne Elzinga: “Het ís natuurlijk ook geen onbezorgde tijd. Het imago van het onderwijs heeft een knauw opgelopen. Ook hebben gezinnen te maken met de crisis. Bijna de helft heeft steeds meer moeite om de eindjes aan elkaar te knopen”. Gelukkig hebben hun kinderen daar voorlopig weinig last van: zij zijn de laatste post waarop ouders bezuinigen.
Jaarlijks laat J/M een groot, representatief onderzoek doen onder ouders, waarvan de resultaten in het septembernummer bekendgemaakt worden. Het huidige onderzoek is deels een herhaling van de onderzoeken uit 2007: Opvoeden in het algemeen en 2009: Onderwijs. Eerdere onderzoeken zijn o.a. uitgevoerd naar de kloof tussen ouders en bewust kinderlozen (september 2008), de neiging tot overbescherming van ouders (september 2010) en de opvoeding in een multiculturele samenleving (september 2011). Aan alle onderzoeken is in de media uitgebreid aandacht besteed.
Zie voor commentaar op dit onderzoek het Blogcollectief Onderzoek Onderwijs waar Dick van de Wateren het J/M onderzoek onderwierp aan de “checklist Peilingen beoordelen” van het CBS. Toen hij dat had gedaan verzuchtte hij:
“De niet of slecht onderbouwde conclusies van ……het J/M onderzoek kunnen in het onderwijsdebat een eigen leven gaan leiden met alle rampzalige gevolgen vandien. Daarom loont het de moeite om dit soort onderzoeken kritisch te bekijken. Overdreven? Ik heb zo langzamerhand nog maar weinig vertrouwen in degenen die het onderwijsbeleid in de Lage Landen maken en op de bronnen waarop die dat beleid baseren.
We zijn op onszelf aangewezen, jongens en meisjes. Maar dat is meteen onze kracht”.
Ouders verliezen massaal vertrouwen in Nederlands onderwijs, J/M voor Ouders: www.jmouders.nl (Artikel niet meer beschikbaar op site J/M Ouders).
Kwaliteit van onderzoek in de media kun je zelf beoordelen, Dick van der Wateren, Blogcollectief Onderzoek Onderwijs, 27 augustus 2012: http://onderzoekonderwijs.net
Klik hier voor document Peilingen beoordelen, een checklist door Centraal Bureau van de Statistiek, 20 augustus 2012: https://peilingpraktijken.nl/wp-content/uploads/2014/06/checklist.pdf