Skip to main content

Moreel onder leraren “gevaarlijk laag” in Engeland

Het moreel van de leraren in Engeland en Wales is “gevaarlijk laag” en “dramatisch gedaald in de afgelopen maanden”, aldus een radio-uitzending van de BBC. De helft – 55 procent – van de ondervraagde leraren door marktonderzoeksbureau YouGov in opdracht van lerarenvakbond National Union of Teachers (NUT) vindt dat hun zelfvertrouwen laag of heel laag is. Ongeveer 77 procent beweert dat de regering een “negatief” effect heeft op het onderwijs in Engeland.
De regering zelf heeft verklaard dat leraar zijn een “aantrekkelijk beroep” is “met de laagste werkloosheidcijfers sinds 2005”.

Het onderzoeksbureau heeft 804 leraren in Engeland en Wales ondervraagd. Ongeveer 88 procent is lid van een vakbond of een beroepsorganisatie en 11 procent leraar op een privéschool. De overigen zijn werkzaam op door de staat gesubsidieerde scholen, inclusief de “free schools” of gratis scholen, waarvan er vierentwintig in 2011 zijn geopend. Ongeveer 74 procent is vrouw. Het onderzoek is een maand geleden afgerond.

De resultaten geven aan dat het moreel van de leraar gedaald is ten opzichte van een eerder gehouden onderzoek in april 2012. 69 Procent zegt dat het moreel is gedaald sinds de verkiezingen van 2010. Bijna driekwart – 71 procent – zegt dat ze zelden of nooit het vertrouwen genieten van de regering.
Ongeveer 77 procent vindt dat de vrije of gratis scholen het onderwijs in Engeland in de verkeerde richting hebben gestuurd, terwijl slechts 5 procent het gevoel heeft dat de regering een “positief” effect heeft gehad op het onderwijs.
Meer dan driekwart – 76 procent – zegt dat bezuinigingsmaatregelen een negatief effect hebben gehad op kinderen en hun familie, en 74 procent beaamt dat de schoolprestaties van kinderen beïnvloed zijn door het gezinsinkomen.

Christine Blower, secretaris-generaal van NUT, vertelt in de radiouitzending: “Dit onderzoek schetst een betreurenswaardig beeld en is een felle aanklacht tegen het beleid van de coalitie-regering”. Vervolgens merkt ze op dat de minister van Onderwijs, Michael Gove zich “de vrijheid heeft genomen met veel haast hervormingen door te voeren zonder voldoende onderbouwing”.
Volgens Blower wordt het tijd dat de premier de minister van Onderwijs intoomt, hij heeft het respect van de beroepsgroep verloren.

Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Onderwijs zullen de hervormingen leiden tot verhoging van de maatstaven en zullen de door de regering extra geïnvesteerde vier miljoen pond de leraren helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en zullen ze “de bureaucratie doen dalen zodat zij meer tijd kunnen besteden in de klas en minder aan onnodig papierwerk”.

Zie Teacher morale ‘dangerously low’ suggests survey, door Judith Burns, verslaggeefster Onderwijs BBC, 2 januari 2013: www.bbc.com/news/education-20877397