Make Education Great Again
Sinds De Staat van het Onderwijs heb ik Robert Longs Kinderen voor Kinderen-hit Als ik de baas zou zijn van het journaal in mijn hoofd. Iedereen zit met zijn handen in het haar via de ellebogen naar elkaar te wijzen, niemand is verantwoordelijk en ach het is too big to fail, dus we gaan rustig kijken of het beter kan. Maar het is zo simpel!
Monique Vogelzang, de inspecteur-generaal van de Inspectie van het Onderwijs zei het pijnlijk helder: “Onderwijs is een publieke taak. Geen markt”.
Laten we bij het begin beginnen. De leraar, die hebben we echt nodig. Alle docenten op de loonlijst van het Ministerie. Loonsverhogingen kan Den Haag dan met 1 druk op de knop regelen. Loonsverlagingen overigens ook maar daar komen ze vast niet achter.
Den Haag heeft dan een gratis Lerarenregister waar iedere docent achter staat. Daarin staat dat ik geen strafblad heb, mijn schaal, mijn anciënniteit en mijn vak. Den Haag kan zien waar er tekortvakken ontstaan, kan anticiperen, sturen. Regeren eigenlijk. En we zijn eindelijk van die lumpsum af.
Tevreden docenten leggen maximaal in 20 lesuren per week geduldig uit hoe je moet lezen en schrijven en kunnen wellicht dan ook dat vermaledijde rekenen op de rit krijgen. Vraag dat dan niet aan een willekeurige docente Frans, want ik denk eigenlijk dat 66+44 100 is. Onder andere.
Dan hebben we de docenten dus geregeld. Nu nog leerlingen. Die hebben we ook nodig. Lege klassen zijn zinloos als je een Register hebt met daarin duizenden gelukkige docenten. Eerst trekken we absoluut alles uit de kast om de thuiszitters te bedienen, het toeval wil dat als thuiszitters naar school willen, bijna iedereen naar school wil. Dus nu hebben we tevreden docenten met tevreden leerlingen.
School is belangrijk dus moeten we de omstandigheden ideaal maken. Wil je lekker een jaartje extra kleuteren? Dan kleuter je lekker nog een jaartje. Wil je lekker nog een jaartje extra puberen? Dan puber je nog lekker een jaartje. Wil je een jaartje langer studeren? Dan studeer je lekker een jaartje langer. Wil je helemaal niet studeren maar lekker aan de slag? Kind, als je maar gelukkig bent en doet waar je blij van wordt, ga reizen. Ga werken. Maak kinderen. Schrijf een biografie… Ben je te ziek voor school in school? Dan regelen we school thuis. Niks Miep Ziek.
Nu nog gebouwen. Die hebben we ook nodig, het regent nogal eens alhier. Eerst moet er veel overheidsgeld naar het restaureren van de massa’s schitterende panden die overal in de centra van steden en dorpen staan te verniksen. Pas als alle historische panden op zijn mag er nieuwbouw komen. Het maximaal aantal leerlingen per school is 400. Het maximaal aantal leerlingen per klas is 25.
We hebben nu dus ontspannen docenten, zenne leerlingen, een werkend register, prettige panden met groene stroom voor Groningen, zelfs in Groningen. Nu nog examens. Ja. Examens. Heel belangrijk. Volgens CvTE/Cito zouden die beter kunnen als zij daar meer tijd voor hadden in mei. Bij deze. De examens duren de hele maanden april en mei. De herexamens zijn in juni.
Iedereen mag op ieder gewenst niveau passend examen doen. Ik zou Frans en Engels hebben gedaan op VWO, Nederlands, geschiedenis, economie, biologie op HAVO, en Duits rekenen en wiskunde op VMBO-kader. Ik mag dan trouwens geen wiskunde gaan studeren maar dat verlies zal ik moeten nemen. Het vak geschiedenis is verplicht op ieder niveau. Een volk zonder besef van geschiedenis maakt steeds opnieuw dezelfde fouten. Roostermakers krijgen in de hoogst denkbare schaal salaris.
We schaffen de kernvakregeling af want die maakt te makkelijke examens en te slappe normeringen, want we streven naar Beter. Hoger. Mooier.
We hebben nu, gelukzalige docenten, happy leerlingen, fijne gebouwen, een gedragen lerarenregister en deugdelijke eindexamens, we hebben de thuiszitters in de klas en zijn van de lumpsum af.
Onderwijs is een publieke taak. Geen markt. Dat wil zeggen, geen statistieken, geen perverse prikkels, niet onderling vechten om de leerlingen, niet moeilijk doen als een kind liever elders naar school wil, niet zeggen dat een school moet werken naar een streefgemiddelde score, voorkom dat scholen aan de poort de pareltjes gaan selecteren om een wit voetje te halen bij de Inspectie. Dat hoeft ook niet meer, want zij komen gewoon geheel onverwachts over de vloer als ze nog geen eigen kantoor in het gebouw hebben. De Inspectie wordt belangrijker dan ooit want zij zijn degene die garant moeten staan voor Gezond Onderwijs 2.0. De Inspectie is je beste vriend.
En nu geheel onverwachts Den Haag in de kaartenbak ziet dat ze letterlijk omkomen in de docenten Nederlands mag iedereen Nederlands leren. Nederlanders ook. Een leven lang leren. Leuk!!! Het gaat geld kosten, maar gelukkig zijn we knetterrijk en hebben we dit keer Ministers die onderwijs echt belangrijk vinden. Ik zie het zonnig in. De Staat van het Onderwijs 2018? EXCELLENT.
Charlotte Goulmy, lerares Frans