Leraren onderzoeken op bijeenkomst of een lerarenmaatschap haalbaar is
Frans Droog, leraar en bestuurslid van The Crowd, een open leergemeenschap en netwerk voor onderwijsprofessionals, woonde op 22 maart 2014 in Amersfoort de eerste bijeenkomst bij voor leraren met een lerarenbevoegdheid die geïnteresseerd zijn in een lerarenmaatschap. Het idee van een lerarenmaatschap werd door adviseur op onderwijsgebied Frank Weijers in september 2013 in zijn publicatie Echte ondernemers worden geen leraar uiteengezet, waarop docent Dick van de Wateren en Renske Valk, hoofdredacteur van het maandblad voor voortgezet onderwijs Van twaalf tot achttien, met Weijers het initiatief namen tot de bijeenkomst in Amersfoort.
Droog over de bijeenkomst:
“Deze eerste bijeenkomst was in de eerste plaats verkennend. Wie, wat, hoe verder?
Is een lerarenmaatschap een goede vorm om leraren meer zeggenschap te geven over niet alleen de inhoud maar ook de organisatie van onderwijs om zo de kwaliteit te verhogen?
Via een kennismakingsronde en een aantal vragen ontstond langzamerhand een beeld van de aanwezigen en hun ideeën. Dit beeld is deels vastgelegd in de vorm van tekst op een aantal whiteboards en dit zal worden verwerkt en gedeeld door Iris Franck, docent geschiedenis op het College Sint Paul in Den Haag.
De vragen die zijn langsgekomen tijdens de wisselende discussies en vragenrondes en die beantwoord dienen te worden als een van de volgende stappen zijn verzameld door Daniel Dessaur, docent geschiedenis op het Essener, RSG NO Veluwe. Hij zal ze organiseren, aanvullen met zijn eigen vragen en oproepen tot additionele vragen en antwoorden.
Wat mij het meeste is bijgebleven is de grote mate van betrokkenheid die door alle aanwezigen ten toon werd gespreid. Een gedeelde wens was duidelijk de kwaliteit van de docent meer te kunnen inzetten, waarbij de vorm in essentie secundair is. Zo werd een mooie invulling van een lerarenmaatschap geponeerd door Laurent Chambon, docent Frans op het Hyperion College in Amsterdam, een meester-gezel systeem in een verder platte organisatie.
Om het delen van al het verzamelde en een goede voortgang mogelijk te maken is door Dick van der Wateren inmiddels de blog Lerarenmaatschap opgezet en iedereen met interesse in dit onderwerp is van harte uitgenodigd om daar te reageren. Alle suggesties, vragen en antwoorden zijn welkom!
Een van de zaken die aan de orde kwam of een lerarenmaatschap sectiebreed of schoolbreed ingezet zou kunnen of moeten gaan worden? Hoe groot of klein zij zou moeten beginnen met betrekking tot het aantal leerjaren? Zou zij binnen een bestaande school, of een bestaand schoolgebouw, moeten starten? Waaruit zou zij bestaan?
Ik heb daarom even een korte lijst van de aanwezige docenten en hun bevoegdheden gemaakt en kom dan tot de volgende ‘lerarenmaatschap’.”
Lees de namen op de blog van Frans Droog: Lerarenmaatschappen? Een goed idee? http://fdroog.wordpress.com
Blog Lerarenmaatschap: https://lerarenmaatschap.wordpress.com/
Zie ook: Een maatschap van leraren vormen en je eigen school runnen, Groepsblog Beroepseer: www.beroepseer.nl
U P D A T E
Waarom een maatschap voor leraren? door Jan Lepeltak, 23 maart 2014, Learning Focus: www.learningfocus.nl