Hester IJsseling over de verantwoordelijkheid van leraren
Hester IJsseling, leraar en middenbouwcoach op de basisschool voor ontwikkelingsgericht onderwijs De Kleine Reus in Amsterdam, en doctor in de wijsbegeerte, schrijft dat ze als leraar zich veelvuldig deze vraag heeft gesteld: “Wat behoort tot mijn verantwoordelijkheid, wat van alles wat ik op mijn pad tref is aan mij?”
In de loop van de tijd is zij tot de voorlopige conclusie gekomen dat het er eerst en vooral op aankomt “dat ik weet waarom ik doe wat ik doe, met welk hoogste goed als leidende gedachte. En dat ik op de barricaden ga als ik zie dat wat ik als het hoogste goed beschouw in het gedrang komt. Dat ik dan mijn stem laat horen. Dat zie ik als de verantwoordelijkheid van de leraar”.
In het artikel Over de verantwoordelijkheid van leraren – opgenomen in het boek Het alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! – schetst Hester IJsseling wat die verantwoordelijkheid betekent voor haar beroepsopvatting. Klik hier.
Het alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! onder redactie van René Kneyber en Jelmer Evers (2013): beroepseer.nl/het-alternatief/