Skip to main content

Generaal geeft onderwijssector stof tot nadenken

“De regels lopen soms achter op de werkelijkheid” en “hoge Cito-score geeft school geen meerwaarde”. Met deze prikkelende stellingen hield luitenant-generaal Mart de Kruif zich op 22 november 2012 niet in tijdens de jaarlijkse NIVOZ-lezing voor het onderwijsveld. De landmachtcommandant trok in Driebergen parallellen tussen leiderschap en verantwoordelijkheid bij Defensie en het onderwijs.
Leiderschap is zowel binnen Defensie als het onderwijs van het grootste belang. Voor de veiligheid van Nederland en voor de vorming van de jeugd, aldus De Kruif, die als commandant in Afghanistan leiding gaf aan 45.000 ISAF-militairen.

De vragen die onder dergelijke extreme omstandigheden opkomen, hield De Kruif nu zijn toehoorders voor. Wat is je doel en hoe bereik je dat, hoe motiveer je mensen, organiseer je de eenheid, stel je jezelf op, communiceer je, en hoe ga je als leider en mens met dit alles om?

“Als leider moet je binnen de regels het doel bereiken.” Toch spoorde De Kruif het onderwijspersoneel aan de randen op te zoeken…”want doelstelling staat boven regelgeving. Soms moet je jezelf overwinnen, bijvoorbeeld in het aanspreken van ouders op het gedrag van hun kind. Je mentale grenzen opzoeken en zelfs overschrijden, dat maakt onze beroepen identiek”.

Klik hier voor volledige tekst lezing: NIVOZ-lezing Commandant Landstrijdkrachten luitenant-generaal Mart de Kruif, Driebergen, 22 november 2012.

Het instituut NIVOZ levert als denktank en inspiratiebron een onafhankelijke, gefundeerde en kritische bijdrage aan de onderwijspraktijk. Voor de jaarlijkse lezing worden mensen gevraagd die het NIVOZ beschouwt als een oorspronkelijke en maatschappelijk betrokken denker die het Nederlands onderwijs vanuit een bredere context kunnen en durven bezien.
https://nivoz.nl