Edushock voor meer creativiteit en innovatie in het onderwijs
Onze wereld ervaart een nooit geziene verschuiving, een shift. Dat vormt een enorme uitdaging voor ons leervermogen. Wat we nodig hebben, is overvloedig in onszelf beschikbaar: brainpower of intellectueel vermogen!
We moeten niet altijd naar nieuwe externe middelen zoeken om intellectueel vermogen te ontginnen. The key to the treasure is the treasure. De sleutel tot meer creativiteit ligt bij onszelf. Educatie speelt daarbij een hoofdrol. De grootste hefboom van jong talent vind je net in het onderwijs terug.
Innovatie in het onderwijs gebeurt het best van binnen uit. We moeten niet wachten op de volgende grote herstructurering. Met Edushock krijgt de lezer een brede waaier van pittige tips en tricks aangeboden om het leren van de toekomst van onderuit te wijzigen. Ze zijn daarom vooral bedoeld voor de onder-wijziger. Een onderwijziger is in de eerste plaats een leerkracht, maar het kan ook een leerling zijn, een ouder, iemand van de schoolraad of zelfs het beleid.
In Edushock worden aan de onderwijzigers een aantal vragen gesteld:
Hoe kun je met meer passie en plezier vormgeven aan het leren van de toekomst? Hoe laat je je niet langer meedrijven met de stroom maar word je zelf een trendsetter? Hoe pak je dat concreet aan?
Antwoorden en suggesties zijn te vinden in het boek Edushock – Breinoptimizer voor leren in de toekomst, uitgegeven bij Lannoo en Scriptum; tevens als eBook te downloaden.
Daarin is te lezen dat Edushock is opgebouwd rond twintig trends die de wereld in de komende jaren op maatschappelijk, technologisch en menselijk vlak zullen transformeren. Deze trends worden voorgesteld als fictieve tweets uit de toekomst. Daarop wordt een visie in een notendop geënt op het creatieve leren van de toekomst. Op basis daarvan worden adviezen en tips aangereikt die je als onderwijziger inspireren tot concrete actie.
Een helikopterbeeld van de trends zie je in de kernwoorden van de onderstaande mindmap. Ze zijn gegroepeerd in vijf hoofdstukken volgens het letterwoord SHOCK.
Je kunt de tweets een voor een lezen, maar je kunt ook zappen. Edushock wil immers vooral een permanente inspiratiegids zijn.
Aan het slot van het boek staat een inspirerend ‘uit-het-leven-gegrepen’ modelvoorbeeld van Klaas, een jongere die op een heel originele manier nu al manifesteert wat in de twintig tweets wordt aangereikt.
Inkijkexemplaar: Edushock – Breinoptimizer voor leren in de toekomst, door Dirk de Boer, Bernard Lernout, Peter Sprangers, 2011: https://books.google.nl/books/about/Edushock.html?id=QcICAAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Voor meer info over Edushock: www.edushock.be (Website is opgeheven)
U P D A T E
EduNext is de voortzetting van Edushock en stelt als doel: scholen van binnenuit helpen transformeren: www.edunext.be/over-edunext