Di 29 nov. in EK bespreking Wetsvoorstel Invoering Lerarenregister. Petitie Stop dit Lerarenregister ruim boven 22.000 ondertekenaars

Het wetsvoorstel Invoering van het lerarenregister en het registervoorportaal wordt besproken in de Eerste Kamer op dinsdag 29 november 2016. Het voorstel – ingediend op 25 april 2016 – is op 11 oktober 2016 aangenomen door de Tweede Kamer. De volgende partijen stemden voor: PvdA, GroenLinks, Van Vliet, 50PLUS, Klein, de Groep Kuzu/Öztürk, Houwers, VVD, CDA en PVV.
De Eerste Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft op 25 november 2016 de memorie van antwoord ontvangen en bespreekt op 29 november 2016 de nadere procedure. Een datum van stemming is nog niet bepaald.

Het wetsontwerp

Doel van het wetsontwerp is de positie van leraren versterken en hun beroepskwaliteit zichtbaar maken en verbeteren.
Er wordt een lerarenregister ingevoerd waarin iedere leraar die op basis van een relevant hoger onderwijs-getuigschrift (bewijs van bevoegdheid) onderwijs geeft zich moet registreren. Om voor herregistratie in aanmerking te komen moet deze leraar elke vier jaar aantonen dat hij zijn bekwaamheid heeft onderhouden. Lukt dat niet, dan mag hij geen onderwijs meer geven tot hij alsnog aan deze criteria voldoet.

In een registervoorportaal worden de leraren geregistreerd die (nog) niet aan de bevoegdheidseisen voldoen. Verder wordt het beroep van leraar omschreven en bepaald dat de leraar in de uitoefening van zijn beroep voldoende professionele ruimte toekomt.
Met deze maatregelen moet het beroep van leraar aantrekkelijker worden voor mensen die een loopbaan in het onderwijs overwegen.

Petitie Stop dit Lerarenregister

Veel leraren zijn niet blij met dit wetsvoorstel. Leraren in het voortgezet onderwijs en in hun vrije tijd bestuurslid van de vakbond Leraren in Actie (LIA), zijn daarom een petitie gestart Stop dit Lerarenregister. De leraren zijn, schrijven ze, niet tegen EEN lerarenregister, maar tegen een lerarenregister dat van bovenaf wordt opgelegd. Een lerarenregister dat wordt georganiseerd en ingericht door de beroepsgroep zelf vinden zij het onderzoeken waard.

LIA is tegen omdat

  • dit register van bovenaf wordt opgelegd en niet wordt georganiseerd en ingericht door de beroepsgroep zelf.
  • het leraren verplicht formulieren in te vullen en reflectieverslagen te schrijven, terwijl die tijd beter kan worden besteed aan het voorbereiden van goede lessen.
  • leraren in dit register niet autonoom zijn in de keuze van hun professionalisering.
  • er veel onderwijsgeld gaat naar derden, terwijl dit geld beter kan worden besteed aan het primaire proces: kleinere klassen en minder lesuren.
  • het geen enkele oplossing biedt voor de huidige problemen in het onderwijs, zoals het tekort aan bevoegde leraren.
  • er geen goed onderzoek is gedaan naar het draagvlak onder leraren zelf.
  • we de voor dit register benodigde middelen beter kunnen inzetten voor wat leraren nu nodig hebben: autonomie om met elkaar de eigen professionalisering te regelen en meer tijd om goede lessen voor te bereiden (minder lessen aan kleinere klassen).

Wie de petitie ondertekent vraagt de leden van de Eerste Kamer tegen het wetsvoorstel te stemmen. LIA streeft ernaar dat zo veel mogelijk leraren deze petitie ondertekenen. Bij een burgerinitiatief zijn 40.000 handtekeningen nodig. Het burgerinitiatief Stop de overvolle klassen ging flink over dat aantal heen. Als dat bij deze petitie weer gebeurt, geven wij als leraren, aldus LIA, een duidelijk signaal dat onderwijsplannen zoals dit lerarenregister niet van bovenaf, zonder draagvlak onder leraren, moeten worden doorgevoerd.

Raad van State noemde wetsvoorstel prematuur 

Nu de spanningen rond het Lerarenregister oplopen, vragen de fracties zich af hoe de regering aankijkt tegen de actie Stop dit lerarenregister. De SP-fractie wil weten hoe de regering het feit beoordeelt dat er binnen een week ruim 17.000 handtekeningen zijn opgehaald tegen het wetsvoorstel. Op maandagmiddag 28 november 2016 staat de teller van de petitie op 22.422 ondertekenaars
De Raad van State, het hoogste adviesorgaan van de regering noemde het wetsvoorstel prematuur. De RvS schreef bijvoorbeeld dat “het lerarenregister geen beroepsregister is, maar slechts een register waarin bevoegde leraren hun nascholingsinspanningen moeten documenteren”.
Het advies werd naar de Tweede Kamer gestuurd op 22 januari 2016. Een samenvatting van het advies met argumenten is gepubliceerd op dezelfde dag als waarop het wetsvoorsteld werd ingediend bij de Tweede Kamer, 25 april 2016.

Petitie Stop dit Lerarenregister: www.lerareninactie.nl/LIA_start_petitie_STOP_DIT_LERARENREGISTER

Invoering van het lerarenregister en het registervoorportaal, Eerste Kamer:www.eerstekamer.nl

Wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Wet op het voortgezet onderwijs en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met de invoering van het lerarenregister en het registervoorportaal, Overheid, 28 april 2016: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34458-4.html

Spanning rond ‘dit lerarenregister’ loopt op, MBO Today, 16 november 2016: http://mbo-today.nl

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer