Skip to main content

Collega’s gezocht die mee willen denken met Leraar2032 over toekomstbestendig curriculum

In het najaar van 2014 werd de nota Onderwijs2032 gelanceerd door staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. Daarin nodigt hij leerlingen, leraren, ouders, scholen en andere belangstellenden uit tot een dialoog over een nieuw leerplan of onderwijsprogramma, tegenwoordig curriculum geheten, in het basis- en voortgezet onderwijs.
In februari 2015 is er een platform benoemd o.l.v. Paul Schnabel dat een advies gaat schrijven over de herijking van het onderwijsprogramma. Via een brede maatschappelijke discussie moet duidelijk worden wat leerlingen moeten weten en kunnen om optimaal in de samenleving van de toekomst te kunnen functioneren. Via de website onsonderwijs2032.nl kunnen geïnteresseerden meepraten en meedenken. (Website ons onderwijs2013 is opgeheven).

Om ook de stem van de leraren duidelijk te laten horen is er een initiatiefgroep opgericht om actief en zelfstandig stelling te kunnen nemen in het debat Onderwijs2032. Initiatiefnemers zijn de leraren Jasper Rijpma, Alderik Visser en Marjolein Zwik. In mei en juni zetten zij een enquête uit onder leraren over het thema: curriculumontwikkeling. Hoe wil je dat er aan dit thema gesleuteld wordt? Wil je sowieso wel meedenken over de richting die dit uit moet gaan? Ook vragen als “Ben je bekwaam en in staat om zelf op schoolniveau vorm te geven aan curriculumontwikkeling?” en “Wat heb je daar voor nodig?” komen aan de orde.

Alderik Visser schrijft op zijn blog:
“Een tijdje terug is staatssecretaris Dekker begonnen ideeën te verzamelen over onderwijs2032 – over een toekomstbestendig nationaal curriculum. Wij vinden dat een belangrijk thema, belangrijk genoeg om er zelf proactief mee aan de slag te gaan. In de commissie die rond Onderwijs2032 is gevormd, zijn wel leraren vertegenwoordigd, zeker, en tussen augustus en november 2015 zullen ‘wij’ gehoord worden over de eerste plannen van de Commissie Schnabel. Maar we vinden dat de stem van leraren, ook die in het mbo (die hier in formele zin (nog) niets mee te maken hebben), veel nadrukkelijker, veel luider gehoord moet worden. Ook dat onderwijs van de toekomst staat of valt immers met de leraar voor de klas”.

Naast de enquête, gaat een groep van zestien mensen van 12 tot 14 juni 2015 een weekend op een spreekwoordelijke hei zitten om na te denken over het thema leraar en curriculum: “Het idee is om op dit weekend een eigen manifest te schrijven. Het aantal mensen dat hieraan kan meedoen is beperkt. We zoeken – nogmaals – vier vertegenwoordigers per sector (so, po, vo en mbo)”.

Ga naar de onderwijsblog van Alderik Visser voor meedoen en meer info: Leraar2032: Over curriculumontwikkeling en de commissie Schnabel, 3 mei 2015: http://alderikvisser.blogspot.nl (Artikel over initiatiefgroep is niet meer beschikbaar).

U P D A T E

In het curriculum toont zich de meester. Over curriculumdynamiek en democratische professionalisering. manifest leraar 2032, Platform Leraar2032, juni 2015: https://onderwijsdatabank.s3.amazonaws.com/downloads/manifest-In-het-curriculum-toont-zich-de-meester.pdf