Burgerlijke ongehoorzaamheid in onderwijs
“Verplichte handelingsplannen zijn zonde van de tijd”, aldus prof.dr. Anna Bosman in Schooljournaal no 12 van 25 juni 2011, het tweewekelijkse magazine van CNV Onderwijs: “Als handelingsplannen alleen maar ervaren worden als een plicht, zou ik er heel snel mee ophouden. Word dan maar burgerlijk ongehoorzaam!”
CNV Onderwijsbestuurder Patrick Banis deelt de oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid van prof. Bosman, sinds april 2011 directeur van het Onderwijs-instituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde van de Radboud Universiteit. Hij zegt: “Dit is mij uit het hart gegrepen. Handelingsplannen zijn een middel, maar lijken inmiddels wel een doel op zich”. Wat hem betreft moeten we stoppen met verplichte handelingsplannen, behalve op zwakke scholen.
Als een kind een indicatie voor leerlinggebonden financiering (lgf) heeft – aanvullende hulp op reguliere scholen – stelt de school een handelingsplan op. Hierin is de begeleiding van het kind vastgelegd. Leerlinggebonden financiering heet ook wel rugzak of rugzakje.
In de praktijk blijken de verplichte handelingsplannen buitenproportionele bureaucratische rompslomp met zich mee te brengen. Daar willen de leerkrachten van af.
Kunnen we deze hoogleraar minister maken? door Ciska de Graaf, Schooljournaal no 12 van 25 juni 2011: http://www.cnvo.nl/fileadmin/user_upload/PDF/Sjnr12_p12-14.pdf (Niet meer beschikbaar)