Skip to main content

Betere leerprestaties bij goede relatie met leraar

Debora Roorda  van de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam deed literatuuronderzoek naar het verband en de relatie tussen leerkrachten en leerlingen, en de betrokkenheid bij school en de schoolprestaties van leerlingen.

Leerlingen blijken meer betrokken te zijn en beter te presteren als ze een goede relatie met de leerkracht hebben, vooral naarmate ze ouder zijn. Het verband tussen positieve, warme relaties en meer betrokkenheid en betere schoolprestaties is groter in het voortgezet onderwijs, terwijl negatieve, conflictvolle relaties juist een sterker (negatief) effect hebben op de betrokkenheid en schoolprestaties van basisschoolkinderen.

Een goede relatie met de leerkracht blijkt vooral belangrijk te zijn voor leerlingen met een lage sociaaleconomische status en leerlingen met leerproblemen. Daarnaast deed Roorda empirisch onderzoek om inzicht te krijgen in de feitelijke interacties tussen leerkrachten en kleuters en de mogelijkheid om deze interacties te verbeteren. Leerkrachten blijken minder vriendelijk en ondersteunend te zijn naar storende kinderen, terwijl deze leerlingen zelf niet minder vriendelijk zijn naar de onderwijzer. Ook gedragen docenten zich dominanter naar teruggetrokken kinderen, die hierdoor steeds passiever worden. In een ander onderzoek kregen leerkrachten een interpersoonlijke vaardigheidstraining om de relatie met teruggetrokken kinderen te verbeteren. De training had geen effect op de kinderen maar wel op de leerkrachten. Die gedroegen zich na de training minder dominant. Daardoor ontstond er meer ruimte voor eigen inbreng van het kind.

D.L. Roorda promoveert op 4 september 2012 om 14.00 uur in de Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam. Titel promotieonderzoek: Teacher-Child Relationships and Interaction Processes: Effects on Students’ Learning Behaviors and Reciprocal Influences Between Teacher and Child.

Meer over promotie: Leerkrachten dominanter tegen teruggetrokken kinderen, Universiteit van Amsterdam, 4 september: www.uva.nl