Skip to main content

Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg publiceert vernieuwd basisrapport

Hoe denken burgers in Nederland over de gezondheidszorg en wat zijn hun ervaringen met die zorg? Het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg Nivel peilt regelmatig de meningen en ervaringen van 11.000 burgers van 18 jaar en ouder aan de hand van schriftelijke of online vragenlijsten, via interviews of focusgroepen. De vraagstelling is heel breed en gaat over de gezondheidszorg in Nederland. Een vraag betreft bijvoorbeeld het vertrouwen in de zorg of het kiezen van een zorgverzekering. Het perspectief van de burger staat hierbij altijd centraal.

De samenstelling van het panel en de werkwijzen en methoden staan beschreven in het vernieuwde basisrapport van Nivel. Daarin is nu ook informatie te vinden over het zogeheten Burgerplatform. Het is nu mogelijk voor andere partijen het panel in te zetten om het perspectief van burgers mee te nemen in hun eigen onderzoek.

Deze onderzoeksmethode wordt steeds vaker ingezet om burgers te laten meedenken over complexe of abstracte vraagstukken. Uniek aan het Burgerplatform is dat deelnemers eerst goed geïnformeerd worden over het vraagstuk met opdrachten en presentaties van experts. Zo krijgen zij een goed beeld van het vraagstuk en kunnen ze hun mening formuleren.

Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg: perspectief van de burger centraal, ook bij complexe vraagstukken, Nivel, 21 juni 2022: www.nivel.nl

Downloaden Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg – Basisrapport met informatie over het panel 2022, Nivel, januari 2022: www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/1004136.pdf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.