Skip to main content

Leraren nemen zelf de regie in handen

doris-day-teacher“We nemen zélf de regie in handen.” Lector Marco Snoek van de Hogeschool van Amsterdam  (HvA) en zijn Leraren met lef netwerk hebben genoeg van “het omlaag praten en daarmee ondermijnen” van hun professie. Op 14 april 2012 komen ze massaal bijeen in Utrecht. “Je moet jezelf niet afhankelijk maken van wat anderen vinden.”

Voor Marco Snoek die bij de HvA het lectoraat ‘leren en innoveren’ bekleedt, past de manifestatie naadloos bij zijn onderzoeksopdracht. “Professionalisering is voor mij een centraal thema. Professionaliteit betekent zélf de regie nemen in het onderwijs. Jezelf niet afhankelijk maken van wat anderen vinden. Leraren zijn niet bijzonder goed georganiseerd. Wat je meestal ziet zijn defensieve reacties van de vakbonden en organisaties als BON.”

Volgens Snoek kan dat en moet dat echt anders. De lerarenopleidingen en de professie hebben de kans én de opdracht daar vooral zelf het initiatief toe te nemen.

Snoek is op allerlei manieren betrokken bij het initiatief Leraren met lef. Hij zit in de adviesraad en is bovendien betrokken bij de groep van zes van zijn vierdejaars studenten die de manifestatie van 14 april tot een succes moet maken.
“Er wordt een film gemaakt met allerlei fragmenten van speelfilms waarin inspirerende leraren voorkomen. Het materiaal dat de studenten ontwikkelen, wordt zó gemaakt, dat de leraren het zelf ook weer kunnen gebruiken.”

Anti-mopper manifestatie leraarschap, Science Guide, 7 maart 2012: www.scienceguide.nl/2012/03/anti-mopper-manifestatie-leraarschap/

Leraren met lef:  http://lerarenmetlef.com (website functioneert niet meer)

U P D A T E

Leraren nemen zelf de regie in handen, Innovatie Impuls Onderwijs – IIO: www.innovatieimpulsonderwijs.nl/leraren-met-lef-2/