Mediaprofessionals geven hun visie op medialandschap anno 2025 ter gelegenheid van 50 jaar LOF fonds
Het Lucas-Ooms Fonds (LOF) bestaat vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren vroeg het fonds vijftig mediaprofessionals om hun visie op het medialandschap in het jaar 2025*). Geen gekke vraag, gelet op de razendsnelle ontwikkelingen in de mediawereld.
Het LOF werd in 1967 opgericht en komt voort uit het legaat van mevrouw C. Ooms–Luiken, de weduwe van C.P Ooms. Ooms en J.W. Lucas waren de directeuren van drukkerij en uitgeverij De Spaarnestad in Haarlem. Het LOF is met de uitreiking van de jaarlijkse vakprijzen – de Mercurs – en subsidies voor nieuwe projecten al een halve eeuw stimulator van tijdschriften en tijdschriftjournalistiek. Het vak heeft in vijftig jaar uiteraard een enorme metamorfose ondergaan. LOF richt daarom op het stimuleren van tijdschriftjournalistiek in de breedste en modernste zin van het woord: in schrift en beeld, in print en digitaal.
Het tijdschrift voor journalistiek Villamedia heeft uit de vijftig bijdragen van mediaprofessionals een keuze van negen gemaakt. Zes daarvan zijn te lezen op de site, drie volgen nog:
- Peter de Mönnink, CEO van Sanoma-uitgeversconcern, CEO van SBS en CCO van Talpa: “Media, is, was en blijft ‘all about content’, maar de context verandert sterk. […] Uitgangspunt bij het creëren van content is nog altijd dat het gedachtengoed van de makers wordt gezien, gelezen en/of beluisterd”.
- Pieter Zwart, data-journalist bij Voetbal International (VI) en bij voetbal-analysesite Catenaccio. Zwart was in 2016 de Mercur BeLOFte van het Jaar, een prijs die wordt toegekend aan opkomend talent: “Als communicatievorm heeft de televisie in 2025 afgedaan. Ik voorzie een uitbouw van investeringen in mobiele applicaties en dus een doorontwikkeling van nu al bestaande trends. Google floreert, De Telegraaf – en dus de krantenjongen – bestaat nog, maar John de Mol zal zijn gedroomde mediaconcern dan niet gerealiseerd hebben”.
- Patrick Swart, directeur WPG Uitgevers: “Uitgevers bieden naast content vooral context. Zij worden voorlopers in contextual publishing waarbij het naast de inhoud vooral om de context van het individu gaat. Dit betekent dat inhoud altijd gekoppeld is aan een individu en zijn of haar specifieke situatie of behoefte. Kortom Context is King”.
- Jeroen Smit, journalist, schrijver: “In 2025 heeft iedere gemeente op z’n minst een ‘journalistenpraktijk’. Zoals huisartsen zich vanuit hun praktijk ontfermen over de fysieke gezondheid van een gemeenschap zo zullen duizenden journalisten zich net als sociale ondernemers ontfermen over de kwaliteit van kennisuitwisseling in hun gemeente”.
- Jildou van der Bijl, algemeen hoofdredacteur LINDA en creatief directeur Mood for Magazines; winnaar Mercur d’Or/LOF-prijs 2015. Van der Bijl interviewt haar zoon van veertien over het toekomstig medialandschap: “Media zullen de jongste generatie moeten volgen”.
- Rob Koghee, oprichter van New Skool Media: “General interest zal in hard tempo steeds verder afkalven. Special interest is een veel langer leven beschoren. Je neemt niet zo snel afstand van je hobby of je passie. En de (gratis) media-alternatieven op het web voor special interest zijn dunner gezaaid”.
*) Jubileumuitgave LOF: Media in 2025. November 2017. Meer dan 50 mediaprofessionals filosoferen over de media in 2025. https://issuu.com/mark3670/docs/lof2017_web-2
LOF-visies, Villa Media, 30 november 2017: www.villamedia.nl
Op 14 december 2017 worden voor de twintigste keer de jaarlijkse LOF-prijzen uitgereikt in het De la Mar Theater in Amsterdam. Het programma begint om 19.45 u. Om 20.30 u is de feestelijke uitreiking. Presentator is Beau van Erven Dorens.
Lucas Ooms Fonds: www.lucasoomsfonds.nl
De Mercur d’Or, LOF-prijs voor Magazine: www.lucasoomsfonds.nl/lof-prijzen/
Mercur -prijzen: https://mercurs.nl/