“Ik heb met de huidige leerkrachten te doen…”
Er zijn veel reacties op een stuk in De Telegraaf van T. Wirds uit Vessem. Wirds is oud-onderwijzeres van in de zeventig en vindt het jammer dat ze geen les meer geeft. Ze had graag nog eens voor de klas gestaan en lesgegeven zoals dat vroeger ging. Ze schrijft:
«Geen urenlange rapporten schrijven of leerlingen beoordelingen, nee, maar met veel humor en creativiteit lesgeven. Want wij hadden daar destijds de tijd en de rust voor. Iedere dag de tafels oefenen op een plezierige manier, van het leren iets leuks maken en veel tijd voor creativiteit: handenarbeid, zingen, gymnastiek.
Wij gaven alle lessen zelf, misschien niet alles even goed, maar wel met veel plezier en liefde. We hadden tijd om de lessen goed voor te bereiden, we werden niet afgeleid door ‘onzin zaken’, die tegenwoordig nodig zijn.
Ik heb met de huidige leerkrachten te doen. ..»
Lees verder: ’Lesgeven op de oude manier’, door T. Wirds, De Telegraaf, 27 december 2024: www.telegraaf.nl/watuzegt/97039295/lesgeven-op-de-oude-manier
Zie onder het stuk in De Telegraaf de reacties.
Reacties op Twitter-X. Een greep:
“En het zou mooi zijn als kinderen op een of andere manier meegegeven wordt dat al die huidige kul-keurmerken en andere overbodige tijd- en geld verspillende verdienmodellen rondom bijv. onderwijs en zorg niks met werken, ondersteunen of een vak te maken hebben”.
“Wij hebben alleen nu wel de functies van begeleider, psycholoog, maatschappelijk werker en opvoedkundige ondersteuner erbij, ten opzichte van 40 jaar geleden”.
“De oude manier gaat niet werken … Ons rooster zit ramvol, dus dat gedweep met vroeger heeft geen enkel nut. Ik denk zelfs een negatief effect, omdat het gros geen inhoudelijke kennis mbt het beroep heeft en dus een verkeerd beeld voorgeschoteld krijgt”.
“Waar ze aan voorbij gaat, is dat de leerlingen steeds vaker probleemgedrag vertonen, waardoor lesgeven topsport is geworden”.
“En gooi al die overtollige ‘managers’ en dergelijke er maar uit”.
“Heel mooi! Dit wens ik mezelf en al mijn mede leerkrachten ook toe. Wat zou het onderwijs dan een stuk mooier zijn”.
“Heerlijk al die sommen. Heb er van genoten. En het voldane gevoel als je alles goed had”.
“’Plezier’ en ‘leuk’ moeten we loslaten omdat ze een belangrijke oorzaak van de aftakeling zijn van ons onderwijs.
Het gaat daarentegen om kennisoverdracht opvoeden en discipline. Zolang die geen basis van beleid worden zal het onderwijs nog slechter worden”.
“Maar die onderwijzers die nu voor de klas staan kunnen zelf niet rekenen, dus die zullen daar weinig voor voelen”.
“Precies, de hele dag naar een beeldscherm staren kun je ook straks op je werk doen”.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een reactie