Global Teacher Status Index 2018 met ranglijst status leerkrachten in 35 landen. Nederland op plaats 24
Waar worden leraren het meest gewaardeerd en krijgen ze het meeste respect? De nieuwe Global Teacher Status Index 2018 heeft onderzoek gedaan naar status en aanzien van de leraar in 35 landen en deze met elkaar vergeleken. Onder de 35 landen bevindt zich ook Nederland.
Het onderzoek is verricht door de in Dubai gevestigde Varkey Foundation, een non-profit organisatie, opgericht om het niveau van het onderwijs voor niet-bevoorrechte kinderen te verbeteren door middel van projecten, onderwijsprogramma’s en ondersteunende campagnes. De Varkey Foundation reikt jaarlijks de Global Teacher Prize uit aan een ‘buitengewone leerkracht die een opmerkelijke bijdrage aan het beroep heeft geleverd’. De Global Teacher Prize wil voor het onderwijs doen wat de Nobelprijs doet voor de wetenschap, de literatuur en de vrede.
De Varkey Foundation deed in 2013 voor de eerste keer onderzoek in 21 landen naar status en aanzien van de leraar1).
Diepgaand onderzoek
Onderzocht zijn o.m. de hoogte van het salaris en de mate waarin leraren gerespecteerd worden door leerlingen. Ook is onderzocht in welke mate leerlingen hun eigen onderwijs waarderen.
Er zijn al veel internationale vergelijkende onderzoeken gedaan, maar met deze Index is voor het eerst status en aanzien van de leraar specifiek onderzocht. Bekend zijn de internationale, vergelijkende onderzoeken bij studenten w.o. het Programme for International Student Assessment (PISA) en het jaarlijkse overzicht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Deze verschaffen ons informatie over de prestaties na toetsing van kinderen wereldwijd.
Er wordt veel gediscussieerd over het verband tussen prestaties van de leerling en de competentie van de leraar. Gezegd wordt wel dat “de kwaliteit van het onderwijsstelsel niet beter kan zijn dan de kwaliteit van zijn leraren”.
Hoog salaris en hoge status
Wat evenwel in de discussies over de rol van de leraar bij het verbeteren van de prestaties van de leerling nauwelijks wordt aangekaart is de rol die de sociale status – of standing – speelt in de positie van de leraar en de invloed daarvan op onderwijsstelsels en prestaties van leerlingen. De omvangrijke poging van de Index 2018 om status en aanzien van de leraar wereldwijd te bepalen laat zien dat in alle onderzochte landen de leraar een middenpositie inneemt met de hoogste status in China, gevolgd door Maleisië, Taiwan en Indonesië. Het laagst scoren Israël en Brazilië. Het lerarenberoep werd over het algemeen het meest vergeleken met dat van de sociaal werker of de bibliothecaris. In China heeft het lerarenberoep eerder de status van dat van de dokter.
Een van de conclusies luidt dat zowel een hoog salaris als een hoge status noodzakelijk zijn voor de beste prestaties van leerlingen.
In de grafiek hieronder zien we hoe het gesteld is met de waardering van de leraar in de 35 landen. Nederland scoort laag en staat op de 24ste plaats.
Leraar Pedro de Bruyckere heeft een analyse gemaakt van de uitkomsten, te lezen op zijn blog X, Y of Einstein? Waar krijgen leerkrachten het meeste respect? 2)
Klik hier voor downloaden in PDF de Global Teacher Status Index 2018: www.varkeyfoundation.org
Global Teacher Status Index 2018: www.varkeyfoundation.org/what-we-do/research/global-teacher-status-index-2018
Noten
1) Status en aanzien van leerkrachten wereldwijd onderzocht, Blogs Beroepseer, 4 oktober 2013: https://beroepseer.nl
2) Waar krijgen leerkrachten het meeste respect? Nieuw rapport toont o.a slechte score Nederland, Pedro de Bruyckere, Blog X, Y en Einstein, 8 november 2018: https://pedrodebruyckere.blog
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een reactie