Skip to main content

Enquête: 64 procent van sociaal werkers vindt afname face-tot-face-contact met cliënten problematisch

Saxion Hogeschool is eind mei 2020 met een landelijk onderzoek gestart naar de ervaringen van sociaal werkers in coronatijd. De antwoorden van de respondenten blijken nogal eens tegenstrijdig te zijn.
Ines Schell-Kiehl, onderzoeker en projectleider van Saxion Hogeschool en Evert van Rest van kennisinstituut Movisie voor sociale vraagstukken geven een analyse van de resultaten van het onderzoek in een interview met Evelien Snel op de site van Sociale Vraagstukken. De resultaten blijken nogal tegenstrijdig aan elkaar te zijn.

Een aantal zaken valt op: het beeldbellen is sterk toegenomen. Van een half procent van de totale contacttijd met cliënten voor coronatijd tot twintig procent tijdens coronatijd. De face-to-face contacttijd met cliënten is sterk gedaald, van vijfenvijftig procent naar twaalf procent. Opmerkelijk is dat dit de meeste sociaal werkers niet helemaal lekker zit, want zestig procent van de respondenten vindt de wijzigingen in de vormen van contact problematisch. Tegelijkertijd zegt tweeëntachtig procent van de sociaal werkers haar opdracht ook tijdens coronatijd te vervullen en is het gemiddelde oordeel over het nut van de inzet van techniek in het sociaal werk positief.

Voor het veilig gebruik van technieken als beeldbellen en chatten ontbraken professionele richtlijnen. Wat is het antwoord op de vraag of je een foto van een privacygevoelig document kan delen via WhatsApp? Verder bleek contact met collega’s  ingewikkelder te zijn geworden en zijn intervisie en teamoverleg tijdens de crisis afgenomen.

Lees het hele artikel Sociaal werkers hebben zorgen over meer beeldbellen, door Evelien Vos, Sociale Vraagstukken, 3 augustus 3030: www.socialevraagstukken.nl

Saxion Hogeschool: www.saxion.nl

 

Afbeelding bovenaan is van Gerd Altmann

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.