Verborgen waarden van de jeugdzorg
Ouders weten maar al te goed dat de opvoeding van hun kinderen geen puur technische, neutrale kwestie is, maar dat deze gepaard gaat met bepaalde waarden en verwachtingen ten aanzien van de opvoeding zelf en ten aanzien van de ontwikkeling van hun kinderen. Maar binnen de professionele zorg voor kinderen en gezinnen lijkt de aandacht voor deze inhoudelijke punten – zoals de pedagogische visie of de waarden van de jeugdzorgsector – steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. De focus lijkt vooral gericht te zijn op objectieve en waardeneutrale thema’s zoals “effectiviteit” en “evidence-based practice”. Maar is deze claim voor objectiviteit wel terecht, of spelen dit soort normatieve thema’s ook een rol in de keuzes die gemaakt worden in de jeugdzorgsector?
In het proefschrift Unraveling the Hidden Curriculum. Values in Youth Care Interventions and Youth Policy van dr. Marit Hopman worden deze, veelal impliciete waarden onderzocht en zichtbaar gemaakt. Haar onderzoek toont aan dat jeugdzorg-interventies en maatregelen op het gebied van jeugdbeleid niet alleen gebaseerd zijn op feiten en objectieve gegevens, maar dat deze interventies en maatregelen ook uitdrukkingen zijn van bepaalde waarden en ideeën over de “goede opvoeding” en de “goede ontwikkeling”.
Hoewel de resultaten in het algemeen laten zien dat interventies en beleidsmaatregelen vooral gericht zijn op waarden zoals veiligheid en prestatie, blijken er ook verschillen te bestaan tussen interventies en beleidsmaatregelen onderling en binnen interventie en jeugdbeleid zelf.
De resultaten hebben belangrijke implicaties voor zowel de praktijk van de jeugdzorg als voor het onderzoek dat binnen dit werkveld uitgevoerd wordt.
Klik hier voor proefschrift Unraveling the Hidden Curriculum. Values in Youth Care Interventions and Youth Policy, met samenvatting in het Nederlands van dr. Marit Hopman (Faculteit Sociale Wetenschappen, Pedagogiek, Universiteit van Utrecht): https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/254581