Gelukkige mensen bakken betere koekjes. Over plezier op het werk

omslag de pretfactor ben kuikenBen Kuiken heeft een nieuw boek gepubliceerd over plezier in het werk: De pretfactor. Het motto “Gelukkige mensen bakken betere en lekkerdere koekjes” van Kees Pater, directeur-eigenaar van Koekjesbakkerij Veldt in Veenendaal, brengt deze wijsheid goed onder woorden en vormt de basis van Kuikens boek. Mensen die goed in hun vel zitten, functioneren beter. Ook op het werk.
Dat geldt dus ook voor docenten. In zijn blog Verzinnen jullie maar een oplossing reageert Kuiken op een artikel in de Volkskrant van Sander van Walsum op 18 oktober 2014: Leraren mopperen veel maar doen uiteindelijk wat er van ze gevraagd wordt, dat veel reacties opleverde.
Kuiken is journalist, ‘ontregelaar’ en initiatiefnemer van het platform ‘Nieuw organiseren nu’. Eerder schreef hij de boeken De laatste manager en Fuck de regels.

Uit: Verzinnen jullie maar een oplossing

Beter onderwijs krijg je niet door steeds meer regels over scholen en leraren uit te strooien, maar door ze te betrekken bij het probleem.

In de Volkskrant dit weekend een geweldig artikel over het onderwijs en de positie van leraren. Nou ja, misschien niet voor de leraren in kwestie, die in beeld en tekst werden afgeschilderd als makke schapen, die elke zogenoemde onderwijsvernieuwing maar over zich heen laten gaan. Maar het artikel geeft wel een interessant inkijkje in hoe zo’n onderwijsvernieuwing tot stand komt.

Eerst is er een onderzoek dat een probleem boven tafel brengt. Bijvoorbeeld: leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen niet meer rekenen. Vooral hoofdrekenen schijnt een probleem te zijn voor het puberbrein. De weinige rekenvaardigheid die de kinderen aan het einde van de basisschool nog hebben, schijnen ze tijdens hun middelbare schooltijd weer kwijt te raken.

Commissie

Dat vraagt natuurlijk om maatregelen. Dus stelt de minister een commissie in die het probleem nader onderzoekt en voorstellen doet voor mogelijke oplossingen. In samenspraak met tal van zelfbenoemde deskundigen en adviesbureaus wordt er vervolgens een gedrocht opgetuigd, de verplichte rekentoets, die niet alleen het probleem niet oplost, maar bovendien opnieuw een aanslag vormt op de toch al overbelaste leerling en docent. Ze moeten al zoveel, Engels, Nederland, wiskunde, profielwerkstuk, en het is allemaal even belangrijk en even verplicht.

De alternatieve oplossing voor de zwakke rekencapaciteiten van de leerlingen draagt het artikel ook aan: zet een paar leraren bij elkaar en laat die een oplossing bedenken voor het probleem. Misschien eens een extra lesje hoofdrekenen tijdens wiskunde. Of verbied het gebruik van de rekenmachine tijdens sommige opdrachten en laat ze de sommetjes weer een tijdje zelf maken.

Te simpel

Natuurlijk is deze oplossing veel te simpel voor de bestuurlijke elite die het onderwijs zegt te willen verbeteren. Want stel je voor…

Lees het blog van Ben Kuiken verder op: Verzinnen jullie maar een oplossing, 22 oktober 2014: www.nieuworganiseren.nu

Site van De PRET-factor: http://depretfactor.nl (Site De pretfactor is opgeheven).
PRET staat voor Positief, Respect, Enthousiast en Team. En voor pret in de zin van alledaags plezier.
Voor het boek De Pretfactor is Kuiken op zoek gegaan naar de belangrijkste PRET-factoren: wat maakt dat mensen goed in hun vel zitten, dat ze willen samenwerken en kennis delen? Wanneer zijn ze gemotiveerd en betrokken, en wanneer zijn ze op hun creatiefst? En wat zijn notoire PRET-bedervers, dingen die de hele sfeer en de bereidheid om samen te werken volledig onderuithalen? Dat is namelijk de andere kant van het verhaal: elke dag weer zijn er honderdduizenden mensen die met buikpijn naar hun werk gaan.
Meer info over boek De pretfactor: www.benkuiken.nl/depretfactor/

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer