Skip to main content

AI en klantenservice

De mogelijkheden van generatieve AI en ChatGPT nemen in versneld tempo toe. Terwijl in 2023 duizend AI-experts in een open brief opriepen tot een pauze in de ontwikkeling ervan, hebben ontwikkelaars van kunstmatige intelligentie (AI) geen gehoor gegeven aan een pauze. Een bekende houding is immers: “Als iets eenmaal in de wereld geholpen is, kun je het niet meer tegenhouden; het beste is mee te gaan met de stroom”.
AI wordt gebruikt door steeds meer mensen voor allerlei adviezen – in plaats van naar een advocaat te gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Aan de andere kant klinkt er vanuit de zakenwereld scepsis wat betreft de huidige aanpak van het verbeteren van AI-modellen. Die aanpak blijkt niet meer te voldoen, men zoekt naar nieuwe mogelijkheden.

Agentforce

Op het grootschalige evenement Agentforce World Tour in Amsterdam op 12 november 2024 stonden ‘de AI-entiteiten in de schijnwerpers’. Marco van der Hoeven schrijft op nieuwsplatform Rocking Robots dat “Agents net zo alomtegenwoordig zullen worden als webpagina’s of apps nu zijn”. Op het evenement is het rapport State of de Connected Customer van Salesforce gepresenteerd. Salesforce – een internationaal bedrijf van software voor klantrelatiebeheer – heeft 14.300 consumenten en zakelijke afnemers wereldwijd – onder wie 1000 Nederlanders – ondervraagd voor het bepalen van trends in de relatie met  klanten.
Een Agentforce bevat een reeks autonome AI-agenten die zelfstandig aan de slag gaan bij de klantenservice en de verkoopafdeling of de marketing van een bedrijf. De toepassing is bedoeld om tijdrovende of repeterende taken uit handen te nemen van medewerkers en als volwaardige AI-collega waar nodig bij te springen. Het gaat bijvoorbeeld om het beantwoorden van vragen van klanten of het optimaliseren van marketingcampagnes.
Een Agentforce-agent is een proactieve, zelfstandige applicatie die medewerkers of klanten 24/7 gericht bijstaat. De applicatie beschikt over de benodigde bedrijfskennis om taken uit te voeren volgens een specifieke rol. Een rol definieert de functie en de bredere doelen die de agent binnen het team dient te realiseren.

Salesforce presenteerde Agentforce als een stap verder dan traditionele chatbots, met een redeneermodule die, aldus Van der Hoeven, de klantbehoeften dynamisch beoordeelt en actie onderneemt. Salesforce-executives legden uit dat traditionele chatbots vaak op vaste antwoorden zijn gebaseerd, wat tot frustratie en onvolledige ondersteuning kan leiden. In tegenstelling daarmee biedt het AI-systeem van Agentforce contextueel nauwkeurige antwoorden en lost het zelfstandig problemen op.

Minder vertrouwen

Hert blijkt dat het vertrouwen van consumenten in bedrijven op een record laag niveau staat. Driekwart van de Nederlanders vertrouwt bedrijven minder dan een jaar geleden. Op BAAZ, platform en tijdschrift voor de ondernemer, CEO en hoger management, staat een samenvatting. Bijna de helft (49%) vindt dat door AI-ontwikkelingen het vertrouwen in bedrijven nog belangrijker wordt. Hoewel Nederlanders over het algemeen nuchterder zijn over de impact van AI dan elders in de wereld, zegt 72 procent wel graag te willen weten wanneer zij met een AI-agent communiceren. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog negen op de tien consumenten aangaven dit te willen weten.

Een van de conclusies is dat bedrijven het zich niet kunnen veroorloven AI verkeerd te gebruiken. BAAZ schrijft dat alleen al in de periode rond de feestdagen wereldwijd meer dan € 185 miljard aan online verkopen door AI zal worden beïnvloed. Een voorbeeld: voor 38 procent van de klanten is een moeizaam retourproces of een andere onhandige koopervaring een reden om elders te winkelen. Deze eis naar gemak en consistentie zet bedrijven onder druk om te voldoen aan de verwachtingen van de moderne consument.
Jeroen Heijmans, hoofd Enterprise en Deputy Country Leader bij Salesforce in Nederland: “Vanwege het lagere vertrouwen en hogere verwachtingen van consumenten is de retailsector dit jaar een stuk competitiever. De gepersonaliseerde ervaringen met AI-agenten, die we vandaag tijdens de Agentforce World Tour in Nederland presenteren, kunnen de klantloyaliteit vergroten”.

Geen sterke mening

Nederlanders hebben, vergeleken met de rest van de wereld, geen sterke mening over de rol van AI in hun leven, blijk uit het rapport. Bijna de helft (48%) is neutraal over de impact van AI op hun persoonlijke leven, terwijl 53 procent hetzelfde zegt over de invloed op hun professionele leven. Ook de nieuwsgierigheid naar AI is in Nederland lager dan gemiddeld, met slechts 36 procent die nieuwsgierig is naar AI, vergeleken met 41 procent wereldwijd.

Drie kwart van de consumenten heeft minder vertrouwen in bedrijven dan vorig jaar, BAAZ, 20 november 2024:
www.baaz.nl/drie-kwart-van-de-consumenten-heeft-minder-vertrouwen-in-bedrijven-dan-vorig-jaar

Rapport State of the Connected Customer: www.salesforce.com/nl/resources/research-reports/state-of-the-connected-customer/

Salesforce mikt met Agentforce op ai voor iedereen, door Pim van der Beek, Computable, 20 september 2024: www.computable.nl/2024/09/20/salesforce-mikt-met-agentforce-op-ai-voor-iedereen/

Agentforce World Tour: https://invite.salesforce.com/agentforceworldtouramsterdam

Ineens lijken deze voorspellingen voor nog slimmere versie van AI onhaalbaar, door Alistair Barr, Businees Insider Nederland, 18 november 2024: www.businessinsider.nl/ineens-lijken-deze-voorspellingen-voor-agi-onhaalbaar/

Afbeelding bovenaan is van Alexandra Koch

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.