AI en journalistiek

In 2018 hebben de London School of Economics (LSE) en het Google News Initiative een mediadenktank opgericht om de invloed van kunstmatige intelligentie – Artificial Intelligence (AI) – op de journalistiek in kaart te brengen: Journalism.AI
Hannes Cools, promovendus op het gebied van Nieuwe media en journalistiek aan de Katholieke Universiteit Leuven schrijft erover op de site van het Stimuleringsfonds voor de journalistiek.
Van nieuwsproductie tot factchecking, AI raakt aan allerlei facetten van de journalistiek. Toch zijn er nog veel hindernissen te nemen voordat AI-tools algemeen aanvaard zijn op een redactie. Zo is er een gebrek aan financiering voor media-innovatie en ontbreekt er bij media veel kennis over deze technologie. Veel mediabedrijven blijken nog geen idee te hebben van wat ze met AI moeten aanvangen.

Journalism.AI heeft in november 2019 een rapport uitgebracht, gebaseerd op een enquête onder 71 nieuwsorganisaties in 32 verschillende landen over AI en aanverwante technologieën. Een breed scala aan journalisten die met AI werken hebben vragen, beantwoord over hun kennis van AI, de manier waarop het wordt toegepast op hun redactie en over hun visie op ruimere mogelijkheden en de risico’s voor nieuwsbedrijven.
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat kunstmatige intelligentie al een belangrijk onderdeel is van de journalistiek, maar ongelijk is verdeeld. AI geeft journalisten meer macht, maar daarmee gaan ook redactionele en ethische verantwoordelijkheden.
gepaard.

Verstrekkend en diepgaande invloed

De invloed van AI op de toekomst is onzeker, maar AI heeft in potentie een verstrekkende en diepgaande invloed op de manier waarop journalistiek wordt bedreven en door het publiek wordt geaccepteerd.
AI kan journalisten bevrijden van routine zodat ze meer toekomen aan het betere journalistiek werk in een tijd waarin de nieuwsbedrijven vechten voor economische duurzaamheid, waarde en vertrouwen van het publiek. AI kan het publiek ook helpen bij het omgaan met nepnieuws en een teveel aan informatie. Het kan ook helpen het publiek op een makkelijke manier in contact te brengen met geloofwaardige, relevante en nuttige inhoud.
Het rapport is geen handleiding voor het implementeren van AI, maar eerder een inleiding tot en een discussie over journalistiek en AI.

Online AI-cursus

Journalism.AI heeft samen met de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) en het Google News Initiative een online cursus, bestaande uit zeven lessen, samengesteld over AI in een journalistieke context. De cursus laat je kennismaken met de mogelijkheden van machineleren – machine learning – en helpt met nadenken over verantwoord gebruik om betere journalistiek te bedrijven.

JournalismAl Collab

Naast de cursus is er het JournalismAI Collab, een samenwerking van verschillende redacties van meer dan 24 nieuwsorganisaties, van Argentinië tot India en Hong Kong. Ze verdiepen zich bijvoorbeeld in diversiteit op redacties of nieuwe verdienmodellen.
De bedoeling is in het najaar van 2020 een aantal projecten te presenteren die geschikt zijn om door een redactie te worden getest. “Het doel is niet om een volledig afgewerkte tool of systeem af te leveren, maar de prototypes kunnen wel leiden tot meer concrete projecten. Zo heeft de Duitse regionale publieke omroep Bayerischer Rundfunk (BR) een lab waar ze werken aan tools met kunstmatige intelligentie. Ze bouwen aan tools en schrijven over hun proces, wat ook op de redactie van The Washington Post wordt gedaan”, aldus Mattia Peretti van JournalismAI.

Een voorproefje van het samenwerkingsexperiment om prototypes te maken van door AI aangedreven journalistieke oplossingen is sinds half juli 2020 te zien op JournalismAI Collab Diary: https://blogs.lse.ac.uk/polis/2020/07/14/journalismai-collab-diary-episode-1/

Deze denktank onderzoekt de impact van AI op de journalistiek: ‘Veel media hebben geen idee’, door Hannes Cools, Stimuleringsfonds voor de journalistiek, 6 augustus 2020: www.svdj.nl

Meer info over de denktank Journalism.AI: https://blogs.lse.ac.uk/polis/category/journalism-ai/

Downloaden New powers, new responsibilities. A global survey of journalism and artificial intelligence, door professor Charlie Beckett, The Journalism AI report, november 2019: https://drive.google.com/file/d/1utmAMCmd4rfJHrUfLLfSJ-clpFTjyef1/view

Online AI-cursus: https://newsinitiative.withgoogle.com/training/course/introduction-to-machine-learning

JournalismAI Collab: https://blogs.lse.ac.uk/polis/2020/06/03/news-organisations-worldwide-join-the-journalismai-collab/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer