Skip to main content

Actiegroep Op weg naar geweldig onderwijs wil CITO-toets afschaffen

Tineke Bruin, schooldirecteur en woordvoerder van de actiegroep ‘Op weg naar geweldig onderwijs’ schrijft in Trouw dat veel kinderen op basisscholen nu al buiten de boot vallen. En dat kan nog erger worden, waarschuwt zij: “Al een aantal jaren maakt toetsing een enorme opmars. Toetsen, vooral Cito-toetsen, bepalen tegenwoordig het onderwijs. In het basisonderwijs is de Cito-eindtoets ijkpunt geworden voor de inspectie. Dit is ons inziens onterecht en onrechtvaardig. Scholen die te laag op de eindtoetsen scoren, worden afgerekend door de inspectie en vervolgens door de media en de rest van Nederland. De invloed op de resultaten is voor veel scholen echter gering. Bovendien leidt deze afrekencultuur tot ongewenste effecten.

De Citotoets beoordeelt uitsluitend cognitieve vaardigheden. De politiek en inspectie focussen vooral op taal en rekenen. Creativiteit, technisch inzicht en sportief talent ontbraken altijd al in de Citotoets. In het onderwijs zou echter ieder talent moeten tellen. Diversiteit van talenten is in onze samenleving immers hard nodig. De Onderwijsraad kritiseerde onlangs in zijn rapport ‘Een smalle kijk op onderwijskwaliteit’ de eenzijdige focus op taal en rekenen: “De nadruk op cognitieve prestaties dreigt ten koste te gaan van leerlingen en studenten die niet goed scoren op basisvaardigheden. Meer aandacht voor de brede doelstelling van onderwijs kan voorkomen dat jongeren zich ondergewaardeerd (…) voelen”.

Talenten ontplooien
“Als we voor onze kinderen het beste willen, wordt het hoog tijd dat het onderwijs terugkeert tot de waardevolle functie die het van oudsher had: de talenten van kinderen ontplooien op pedagogisch en didactisch verantwoorde wijze. Dit vereist hoogopgeleide, bevlogen directeuren en hoogopgeleide, bevlogen leerkrachten en niet te grote groepen. Het onderwijsveld moet zich richten op lesgeven met behulp van de beste onderwijsmiddelen. Goede kwaliteit levert goed rendement op. Noodzakelijk zijn daarbij een uitstekend zorgpakket, een goed schoolklimaat, leerkrachten die een sterk klassenmanagement laten zien en een uitdrukkelijk streven om kinderen volledig tot hun recht te laten komen. Uiteraard kunnen de taal-, reken- en leesopbrengsten een school scherp houden en aanzetten tot acties. Scholen moeten daarbij de kans krijgen zich te onderscheiden en innovatief te zijn”.

Lees de hele blog: Afrekencultuur leidt niet tot ‘geweldig onderwijs’, door Tineke Bruin, dagblad Trouw, 6 januari 2013: www.trouw.nl