Skip to main content

Campagne Jong en oud op de werkvloer: de gouden combinatie

anbo jong en oud is goud campagneDe ervaring van oudere werknemers is net zo onmisbaar als de frisse input van jongere collega’s. Een reden voor  seniorenorganisatie ANBO te starten met de tot 15 april 2015 durende campagne Jong en oud is goud in samenwerking met advies- en trainingsbureau SBI voor werknemersparticipatie. De komende maanden brengen ANBO en SBI bedrijven in beeld die investeren in de gecombineerde kracht van jong en oud, omdat zij weten dat dat iets oplevert. Economische winst, sociale winst, meer continuïteit en betere kennisoverdracht.

Speerpunten van de campagne

1. Eerst wordt een inventarisatie gemaakt van bestaande onderzoeken naar diversiteit op de werkvloer. Daarbij wordt gekeken hoe werkgevers denken over oudere werknemers, zodat duidelijk wordt welke vooroordelen er zijn.
2. Tijdens het campagnejaar worden er zes rondetafelbijeenkomsten georganiseerd. Hieraan nemen deel vertegenwoordigers van het Midden- en Kleinbedrijf én van grote bedrijven om hun ervaringen met diversiteit op de werkvloer te delen.  Op 18 september 2014 is er een rondetafelbijeenkomst op Landgoed Zonheuvel in Doorn, die begint aan het eind van de middag om half zes (inclusief diner).
3. Er komt een imagocampagne op sociale media waarbij de win-winsituatie voor werkgevers en werknemers onder de aandacht wordt gebracht. En er komen fimpjes die de voordelen in beeld brengen op de website van ANBO, SBI en Instituut GAk, alsmede op www.jongenoudisgoud.nl (website bestaat niet meer).
4. SBI gaat trainingen en workshops aanbieden aan werkgevers en medezeggenschapsraden om handvatten te geven voor het vergroten van diversiteit op de werkvloer.

Het augustusnummer van het ANBO magazine is gewijd aan het thema jong en oud op de werkvloer: Het gouden team: 30 min en 50 plus. Een artikel is gewijd aan de eerste vier bedrijven die al bezig zijn met het bewust combineren van jong en oud op de werkvloer: Volker Wessels Bouw & Vastgoedontwikkeling met 350 medewerkers; Vierstroom zorginstelling met 3500 medewerkers; reisorganisatie Cruisewinkel met 19 medewerkers en uitvaartorganisatie Monuta met 600 medewerkers.

Directeur Vivian Broex van Vierstroom: “Zorgorganisaties moeten veel geld inleveren, maar wij bezuinigen niet op de zorg zelf. We zijn er ook niet op uit om alleen jonge mensen aan te nemen. Sterker nog: we zijn ervan overtuigd dat je, om goede zorg te verlenen, moet werken met een mix. De jongere generatie is vaardig met ICT en het bijhouden van patiëntendossiers. De oudere generatie brengt kennis en ervaring in”.

Martijn Jansen, manager bij Volker Wessels: “De ervaring van oudere werknemers is belangiijk. Zo hebben we een projectleider van 68 jaar in dienst. Dat is een flinke investering, maar we willen hem niet kwijt. De jongeren in het bedrijf kunnen veel van hem leren”.

Roos Zwetsloot van Monuta: “Wij vinden het belangrijk dat onze organisatie een afspiegeling is van de maatschappij. Met jongere én oudere werknemers”.

Oudere werknemers zijn cruciaal voor kennisoverdracht aan jongere collega’s

In het augustusnummer staat tevens een gesprek van Henk Hartveld van ANBO met Jaap Jongejan, algemeen directeur van trainingsbureau SBI: Op de werkvloer zijn jong en oud nodig.
Jaap Jongejan: “De afgelopen decennia is in het bedrijfsleven alles vertaald naar tijd en geld. Liever een kneedbare, goedkope jongere in wie je kunt investeren, dan een oudere werknemer die nog maar tien jaar te gaan heeft. Men gaat voorbij aan het feit dat je nog tien jaar enorm kunt profiteren van deze werknemer”.
Henk Hartveld: “We willen zorgen dat werkgevers positiever tegen oudere werknemers gaan aankijken. Maar de campagne moet ook een bijdrage leveren aan de maatschappelijke discussie. Die wordt hopelijk ook door de politiek opgepakt. Betere wetgeving? Daar geloof ik niet zo in. Wel in regelingen die het in dienst nemen van oudere werknemers aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld door dat met subsidies te stimuleren”.

Het gaat in de eerste plaats om bewustwording, daarover is men het eens. Dat een balans tussen jong en oud op de werkvloer noodzakelijk is: “Kijk maar naar het gezin”, zegt Jongejan: “Oud geeft het leven door aan jong […] Ze hebben elkaar nodig. Dat is een natuurlijke situatie die, in afgezwakte vorm ook in het bedrijfsleven thuishoort”.

Het artikel 55+ dus uitgeblust? neemt het slechte imago dat oudere werknemers in Nederland hebben onder de loep. We kunnen alvast twee vooroordelen wegnemen: Hersenen op leeftijd profiteren juist van alle kennis en ervaring, en 56 procent van de werkende 65-plussers is ‘bevlogen en betrokken’.

Website Jong en oud is goud:  www.jongenoudisgoud.nl (Website bestaat niet meer).

Campagne ‘Jong en oud is goud’ van start, Anbo, 28 juni 2014: www.anbo.nl/nieuws/campagne-jong-en-oud-is-goud-van-start

Project Maatschappelijke Diensttijd: Jong+Oud=Goud, ZonMw: www.zonmw.nl