Skip to main content

Zorgverlener is niet vogelvrij bij waarderingen anonieme inzenders op internet

Duim omlaag

In de zomer van 2018 heeft het in gezondheidszorg gespecialiseerde Advocatenkantoor KBS een rechtszaak aangespannen tegen Zorgkaart Nederland. Zorgkaart Nederland – onderdeel van de Patiëntenfederatie Nederland – publiceert op de website waarderingen van patiënten over zorgaanbieders.

In het vonnis in oktober 2019 heeft een antwoord opgeleverd op de vraag  hoe de rechter een niet-correcte waardering beoordeelt op Zorgkaart Nederland?
Oswald Nunes van KBS Advocaten bericht op de website:

Een medisch specialist wordt op ZorgkaartNederland.nl gewaardeerd met het cijfer 2. In de vrije toelichting schrijft de (anonieme) inzender “Vreselijke dokter. Laat beslissingen niet aan de patiënt over. Beledigend, en onjuiste zorg geleverd, oftewel geen zorg geleverd. Buiten het boekje gegaan omtrent haar eigen mening, totaal geen respect gehad voor onze mening en beslissing”. De specialist vraagt eerst en sommeert later de Patiëntenfederatie Nederland, die ZorgkaartNederland.nl exploiteert, deze waardering en al haar persoonsgegevens van de site te verwijderen. Wanneer de Patiëntenfederatie dat weigert start de specialist een civiele procedure.

De rechtbank stelt voorop dat de verwerking van de persoonsgegevens van de specialist op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) noodzakelijk is voor de behartiging van de belangen van de Patiëntenfederatie, te weten het recht op informatie en de vrije artsenkeuze voor de patiënt. De op internet geplaatste waardering is echter onrechtmatig omdat ZorgkaartNederland.nl haar eigen Gedragscode niet heeft nageleefd. De waardering met het cijfer 2 is door de inzender niet toegelicht; er wordt volstaan met kwalificaties en het uiten van ernstige beschuldigingen. Het bestempelen van een zorgverlener als ‘vreselijke dokter’ valt niet binnen de in de Gedragscode genoemde fatsoensnormen. Belangrijk is dat de gegrondheid van de geuite beschuldigingen door het ontbreken van welke toelichting dan ook op geen enkele wijze op waarde kan worden geschat.

Zonder beschrijving van de feiten kan niet worden ingeschat of de waardering begrijpelijk, overdreven of totaal ongefundeerd is. Nu de inhoud van de waardering niet aan de Gedragscode voldoet en daarnaast zo negatief is dat aannemelijk is dat dit tot reputatieschade aan de zijde van de specialist zal leiden, heeft ZorgkaartNederland.nl onrechtmatig gehandeld door de waardering te plaatsen zonder (deugdelijk) te controleren of deze wel aan de Gedragscode voldeed. De Patiëntenfederatie wordt op straffe van een dwangsom veroordeeld de waardering te verwijderen en moet de schade die de specialist door deze plaatsing heeft geleden vergoeden.

Welke les kunnen we uit deze uitspraak trekken? Nunes besluit zijn artikel met een motto, behorend bij een anonieme waardering zoals hierboven beschreven: Beoordeel wat gezegd is en niet wie het gezegd heeft.

Lees het hele artikel: Gedist op ZorgkaartNederland.nl. En dan?, door Osald Nunes, KBS Advocaten, 25 oktober 2019: www.kbsadvocaten.nl/gedist-op-zorgkaartnederland-nl-en-dan/

Uitspraken, Rechtbank Overijssel, zaaknummer / rolnummer: C/08/224827 / HA ZA 18-501, Vonnis 9 oktober 2019: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2019:3754

Zorgkaart Nederland: www.zorgkaartnederland.nl

 

Foto bovenaan is van Peter Linforth

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.