Meepraten over kwaliteit en vernieuwingsplannen verpleeghuiszorg? Vijftig verpleegkundigen gezocht
De beroepsvereniging V&VN zoekt 50 verpleegkundigen en verzorgenden die de vernieuwingsplannen van verpleeghuiszorginstellingen in het kader van het plan Waardigheid en Trots willen beoordelen. Op 3 juli 2015 is er een bijeenkomst van het ministerie van Volksgezondheid (VWS) in Nieuwegein waar de verbeterplannen worden gepresenteerd. Geef je op en praat mee over de kwaliteit van de intramurale verpleeghuiszorg.
Een onderdeel van het plan Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen van staatssecretaris Van Rijn is een vernieuwingsprogramma, waarbij aan 200 verpleeghuislocaties met de ambitie om best practice te worden, de ruimte wordt geboden deze ambitie waar te maken.
Het ministerie van VWS en de TaskForce Waardigheid en Trots dagen verpleeghuizen uit om de best mogelijke kwaliteit van zorg te leveren en als voorbeeld te dienen voor de rest van de sector. Zij doen dat samen met V&VN, Patiëntenfederatie NPCF, Stichting LOC voor zeggenschap in zorg, de brancheorganisatie voor zorgondernemers ActiZ, de organisatie voor zorgaanbieders in de thuis- en de kraamzorg BTN, de vereniging van specialisten ouderengeneeskunde Verenso, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de Inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) en het Kwaliteitsinstituut.
Relatie tussen cliënt, zorgverlener en informele zorg centraal
Het doel van het plan is dat bejegening, aandacht, service en medische zorg aansluiten bij wat de cliënt wil en nodig heeft. Naasten krijgen alle ruimte om de cliënt te blijven helpen. De cliënt conformeert zich niet aan de regels en routines van de instelling, maar de instelling en haar professionals doen al het mogelijke om de cliënt een waardige laatste woonplaats te bieden; zo thuis als mogelijk.
Dat betekent dat de relatie tussen cliënt, zorgverlener en informele zorg centraal staat. Er zijn al verschillende goede voorbeelden. Maar sommige aanbieders lopen aan tegen (vermeende) regels en tradities of het ontbreekt aan veranderkennis en -kunde. Zij krijgen de ruimte om hun ambitie te realiseren.
Deze doelstelling moet ook tot uitdrukking in de vernieuwingsplannen, die 3 juli worden beoordeeld. In het traject is een duidelijke stem gegeven aan de cliëntenraden en zorgprofessionals. Zij spelen op 3 juli een belangrijke rol in de beoordeling van plannen.
Hoe meedoen?
- Zorgaanbieders kunnen tot uiterlijk 19 juni hun voorstellen insturen.
- Alle zorgaanbieders met een serieus voorstel worden in de gelegenheid gesteld hun voorstellen te presenteren, toe te lichten en er vragen over te beantwoorden.
- Op 3 juli is de Voice of Care-dag in het NBC in Nieuwegein.
- Tijdens deze dag worden er gesprekstafels ingericht. Cliënt(vertegenwoordigers) en professionals voeren de gesprekken met de zorgaanbieders die voorstellen hebben gedaan.
- Per tafel en per aanbieder is een formulier aanwezig om het voorstel van de zorgaanbieder te helpen duiden. Dit formulier is afgeleid van de brief van de staatssecretaris. De aanwezigen aan de tafel vullen gezamenlijk het formulier per aanbieder in.
- De voorstellen waarvan de cliënten en de professionals aangeven dat deze de meeste ambitie aan de dag leggen om kwaliteit door de ogen van de cliënt te realiseren, komen op de shortlist.
- De formulieren worden verzameld en verwerkt. De meest ambitieuzen gaan door, met als streefgetal 200.
V&VN zoekt nog 50 mensen voor 3 juli (hele dag). Je hoeft geen lid te zijn van V&VN, wel moet je werkzaam zijn in de intramurale verpleeghuiszorg. De reiskosten worden vergoed.
Voor aanmelden en meer lezen: Beoordeel zelf verbeterplannen verpleeghuiszorg Van Rijn, V&VN, 11 juni 2015: www.venvn.nl