Consumentenbond vraagt hulp publiek ervaringen met thuiszorg te melden
Goede en veilige zorg krijgen is in de thuiszorg niet altijd vanzelfsprekend, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de 50 thuiszorgorganisaties die de Consumentenbond onderzocht komt bijna geen enkele organisatie goed de inspectie door. En meer dan de helft van de organisaties voldoet bij een herbeoordeling nog steeds niet aan de regels voor het leveren van goede en veilige zorg. Toch grijpt de inspectie bijna niet in.
De Consumentenbond heeft rapportages die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op haar website publiceerde bekeken. In totaal zijn inspectierapporten van 50 thuiszorgorganisaties bestudeerd. Slechts 2 van de 50 thuiszorgorganisaties voldoen bij het eerste inspectiebezoek aan de eisen voor goede en veilige zorg. Er zijn zelfs 7 organisaties die bij het eerste inspectiebezoek aan geen enkele eis voldoen.
Thuiszorgorganisaties die niet meteen aan de eisen voldoen, krijgen van de inspectie de mogelijkheid om hun onvoldoendes te verbeteren. Dit was bij 35 organisaties het geval. Na enkele maanden heeft de inspectie de thuiszorgorganisaties opnieuw beoordeeld. Nog steeds scoren 19 van de 35 organisaties een onvoldoende. Bij 4 organisaties zijn er helemaal geen verbeteringen te zien.
Meldpunt
De reactie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd luidt: “De inspectie treedt altijd proportioneel op. De maatregel die we treffen moet in verhouding staan tot het risico. De maatregel ‘verscherpt toezicht’ wordt pas opgelegd als we vinden dat er structureel op meerdere fronten iets mis is in de organisatie. Een nog zwaardere maatregel zoals een ‘aanwijzing’ wordt getroffen als er bijvoorbeeld structureel op meerdere onderwerpen dingen niet goed gaan en we geen vertrouwen hebben in de verbeterkracht van de instelling.
Niet voldoen aan de randvoorwaarden voor veilige en goede zorg is inderdaad een risico, maar instellingen krijgen van ons ook de kans te verbeteren. Daarbij is vertrouwen belangrijk. Heeft de inspectie er vertrouwen in dat een zorgaanbieder verder werkt aan verbetering? Zo niet, dan is dat een extra risico en dus wordt de kans op een bezoek in het kader van ons risicotoezicht nog groter”.
Het kabinet wil dat ouderen langer thuis blijven wonen. Het is dan extra belangrijk, aldus de Consumentenbond, dat de zorg aan huis van een gewaarborgde kwaliteit en veiligheid is. Het laten voortbestaan van organisaties die onverantwoorde zorg leveren, is onbegrijpelijk. De Consumentenbond eist snel actie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
De Consumentenbond doet een oproep aan het publiek en vraagt verhalen met ervaringen over de thuiszorg op te sturen naar het meldpunt. De verhalen helpen bij het bepalen van de juiste maatregelen: https://www.consumentenbond.nl/acties/meldpunt-thuiszorg (niet meer beschikbaar)
Wanneer komt er actie? Thuiszorg in de knel door Frouke Tamsma in Gezondgids, augustus 2018: www.consumentenbond.nl
U P D A T E
VWS neemt maatregelen voor veiliger thuiszorg, door Gerard Spierenburg, Consumentenbond, 26 september 2018. www.consumentenbond.nl
Het ministerie van VWS neemt maatregelen om toezicht op thuiszorgorganisaties te versterken, zo kondigden de bewindspersonen dinsdag 25 september 2018 aan. De maatregelen zijn een reactie op uitkomsten van een onderzoek van de Consumentenbond.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een reactie