Picasso weer overleden
In Onderwijsland is grote consternatie ontstaan vanwege het onzalige plan om voortaan leerlingen van het Picasso Lyceum in Zoetermeer nog maar een half uur per week les te geven in de examenvakken*). Verder hebben ze daar nog meer slechte ideeën waar absoluut niemand voor is en hebben ze besloten de ellende geheim te houden tot de start van het schooljaar als de kinderen eenmaal staan ingeschreven.
Die ophef is volstrekt onterecht. We hebben nu eenmaal een land waar Onderwijs niet meer met een hoofdletter geschreven hoeft te worden en dit is hiervan een logisch uitvloeisel.
Waar we eerst nog schamper spraken over de vierdaagse lesweek en de idiote toestanden rond de eindexamens waar je wiskunde kunt halen als je er helemaal niets van begrijpt en waar we nog verbolgen deden over de rechtsongelijkheid tussen speciaal onderwijsleerlingen en reguliere, hebben we nu dus naast onbevoegde en onbekwame docenten ook geminuteerde lessen per eindexamenvak. Ik noem het ‘t crematoriummodel. Superlucratief.
Stop gewoon met Onderwijs. Het lerarentekort is een reëel probleem, kinderen worden ongelukkig van cijfers, diploma’s zijn hoepeltjes geworden, de geit is de sop van de kool ons gewoon niet waard en het is goed dat dit nu, per ongeluk en helaas, voortijdig naar buiten is gekomen.
In de zorg zitten ze te springen om handjes. Alle docenten die zich nog nuttig willen maken voor de maatschappij kunnen gewoon aan de slag in de zorg. Zorgen maken we ons al zo lang, we kunnen nu eindelijk ons ei kwijt. Handjes aan het bed, en al die kinderen die eigenlijk vijf dagen in de week les zouden moeten krijgen van bevoegde docenten die kunnen nu meteen meedraaien als stagiaires. Hoe kleiner hoe beter want kleine handjes zijn wel wat luiers gewend.
Het lerarentekort is meteen opgelost, de kinderopvang is plots gratis want stagiaires kunnen toch altijd al fluiten naar hun centen, er zijn nooit meer problemen met ondeugdelijke examens en OCW kan opgedoekt worden. Ik zie eigenlijk geen nadelen. We moeten met onze tijd meegaan. Artificial-intelligence kan alles wel opvangen zolang we in kunnen spreken, taal maakt dan niet meer uit. Of je nu in het Engels of Twents vraagt naar de gewenste dosering voor een Drionpil is irrelevant. Computer says YES.
Rekenen kan zo’n computer ook beter dan wij dus waarom zouden we onze bloedjes nog lastig vallen met de druk van testen en afrekenen? Stop dit gemartel en volg het voorbeeld van het Picasso Lyceum. Omarm het. Geef ze het predicaat Excellent, draai de deur achter ze op slot en vernietig de sleutel. Zij hebben het Onderwijs de laatste dreun verkocht. Ik vrees dat ze het niet eens expres hebben gedaan want zo slim lijken ze niet, maar toch. Door dit gruwelijke experiment hebben zij de Nederlandse schatkist van oeverloze problemen verlost.
Burgerschap voor gevorderden door kneuzen voor kneuzen. De mooiste dingen ontstaan per ongeluk. Je krijgt er een rottig schuin bekkie van maar dat was expres. Picasso had het goed gezien. De man was simpelweg geniaal.
*) Boosheid om omstreden nieuw schoolplan: ‘Nog maar half uur les per vak’, door Chris van Dijk, Omroep West, 13 augustus 2023: www.omroepwest.nl/nieuws/4747248/boosheid-om-omstreden-nieuw-schoolplan-nog-maar-half-uur-les-per-vak
Charlotte Goulmy is lerares Frans en Voortrekker van Beroepseer
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een reactie