Skip to main content

Zo, wat een klus…

Alle examens zijn perfect maar sommigen zijn perfecter dan anderen. Of zoiets, nou ja, de bedoeling was goed en nou is het klaar.

Vanochtend werd ik gewekt door een blij artikel over het Vwo-examen Frans. https://www.leraar.nl/news/view/58008221/correctietest-eindexamen-frans-%E2%80%98er-is-naar-ons-geluisterd%E2%80%99

Fijner kun je niet wakker worden toch? Maar ik snapte het niet zo goed. «Er is naar ons geluisterd?» Is er niet liever iets te zeggen voor: «Wij hebben alle fouten uit het examen gehaald, het is nu perfect?» Wacht even, is dit reclame van het College voor Toetsen en Examens (CvTE)? Is dit een infomercial? Jongens de wet op de sluikreclame!
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031835/2012-09-01

Deze wet is helaas niet doorgedrongen tot de redacteurs van het minister van OCW. Immers:

«www.leraar.nl wordt voor een groot deel door leraren zelf vormgegeven. Wil je contact opnemen met de centrale redactie? Heb je een tip of een vraag? Mail dan naar leraar@minocw.nl»

https://www.leraar.nl/pages/contact

Ik ben Marie-Louise den Boer dankbaar want het is beslist te zien dat er bepaalde corrupties uit het VWO-examen Frans zijn gehaald. De hele exercitie was nuttig en zou voor alle vakken moeten gebeuren. Maar beter was het geweest als Marie-Louise gewoon alles had mogen veranderen wat beter kon.

«De groep van Marie-Louise stelt bij 8 items 3 aanpassingen voor. In totaal worden er 6 aanpassingen voorgesteld. Over sommige voorstellen wordt men het eens, over andere voorstellen blijven de meningen verdeeld.» (…) «Dan het correctievoorschrift. De goede antwoorden moeten zo zorgvuldig zijn geformuleerd dat ze geen discussie oproepen. Maar dat is zeker niet telkens het geval. Is alleen het letterlijke antwoord goed? Kan een inhoudelijk juiste formulering er ook mee door? Maar wat doe je met een antwoord dat inhoudelijk wel klopt, maar heel krom is geformuleerd? ‘Waar baken je af?’, verzucht Marie-Louise.» (…) «De meeste van onze aanpassingen zijn overgenomen en dat is in het voordeel van de leerlingen.»

En hier gaat het dus mis. Alleen al het groepje van Marie-Louise stelt bij 8 items 3 aanpassingen voor, bindt in en levert er uiteindelijk 6 in. Wellicht hadden ze een maximum. Er waren drie of vier groepjes. Ze zullen toch niet allemaal precies die zelfde 8 items met 3 aanpassingen hebben voorgesteld? Er waren probleemvragen genoeg. En trouwens, als een antwoord klopt, dan klopt het. Wat wil je afbakenen? Het klopt Marie-Louise… dat zeg je net… We hebben de meeste rattengif uit de pannenkoeken kunnen halen en dat is in het voordeel van de leerlingen? Serieus?

«Niet gek’, zegt Marie-Louise de volgende dag. ‘Zet een paar docenten bij elkaar en er ontstaat altijd wel érgens een verschil van mening over.»

Zet alle docenten van de wereld op een grasveldje en er ontstaat geen meningsverschil over of het sneeuwt. Een vraag klopt of klopt niet. Je bent niet een beetje zwanger of dood. Dit staat haaks op de communicatie van het CvTE die zegt nooit een kandidaat te duperen. Maar hier ligt wel de kern van het probleem. Alleen al in het groepje van Marie-Louise zijn 8 problemen gespot, 6 doorgeven en 5 uiteindelijk gefixt. Dus 3 van de acht problemen uit het groepje van Marie-Louise zijn niet opgelost en dat is dus geen goed nieuws. Er waren drie of vier groepjes. Dan hebben we het dus statistisch bezien over 9 of 12 mogelijk niet opgeloste problemen. Dat is mooi want zoveel hebben mijn gewone collega’s er ook zeker nog gevonden.

Voor de volledigheid… Dit eindexamen is 1 of 2 jaar geleden gemaakt. Daar is toen een correctievoorschrift bij gemaakt. Haaks op alle toezeggingen heeft niemand met liefde even naar dit examen gekeken voor het mijn onschuldige kandidaten werd aangedaan.

Wel mochten dit jaar 20 docenten sleutelen aan dat eerste correctievoorschrift en dat hebben zij woensdag gedaan. Dit gisteravond (17 mei 2018) verschenen stuk is dus het tweede officiële correctievoorschrift. https://www.examenblad.nl/examen/frans-vwo/2018 Het eerste kennen alleen de anonieme G20.

Dit scenario had als groot voordeel dat werkelijk alle docenten die niet bij de uitverkoren anonieme G20 hoorden onderling gingen overleggen wat ze voor soep konden trekken van deze schamele ingrediënten. Dat was ontzettend ontzettend. 48 uur lang waren er overal groepjes op Facebook, Whatsapp, Twitter, de saamhorigheid was nooit eerder zo groot. En toch ook gezellig. Ik dacht dat ik alle pittige docenten Frans nu wel zo ongeveer kende, nee hoor. Leuk. Anyways, wij hebben samen een antwoordmodel gemaakt. Dat was fijn want dan konden we vast een beetje kijken hoe onze kandidaten er voor stonden. Dat is dus het eerste onofficiële antwoordmodel geworden. Hieronder zal ik dat laten zien.

Verder had Levende Talen een internetforumpje http://www.franszelfsprekend.nl/weblog/?p=668  opgezet waar men kritiek kon spuien, maar dat kon bijna niemand vinden. Alleen als je op de Facebook zat bij Levende Talen of lid was van de Levende Talen-nieuwsbrief dan kon je het vinden… Het was daar vrij rustig. Maar op zich staan alle relevante en dus strikt te negeren opmerkingen er wel op. Het CvTE kan dus niet, zoals gesteld in de infomercial, zeggen dat de kritiek vooral van scholieren komt. De meeste docenten in het veld weten niks van dat hele forum en we kregen sowieso pas na 48 uur de antwoorden! Dus hoezo was er geen kritiek van de docenten? Moet je ze maar niet knevelen en in de kelder opsluiten. Grapjas… Uit de mond van Marie-Louise maak ik overigens niet op dat ze ook echt iets hebben gedaan met de input van dat forum.

Wat er ook nog niet is gebeurd is een echte eindexamenbespreking voor docenten. Haaks op de herhaalde verzoeken van het CvTE en gemaakte afspraken met Den Haag weigert Levende Talen dit te organiseren voor VWO Frans en ik begrijp dat ook wel. Hoe moet je dit verdedigen? Gelukkig kunnen wij dat makkelijk zelf. Het is waarschijnlijk aanstaande donderdag 24 mei 2018 om 19.00 uur in Utrecht. Inmiddels heeft Levende Talen overigens wel toegezegd examenbesprekingen te organiseren voor VMBO en HAVO Frans. Degene die het organiseert is nu in Parijs maar zodra locatie vastgelegd is, hoort u het hier. Levende Talen zal die bijeenkomst niet valideren bij het CvTE maar ze zijn uiteraard van harte welkom. Ik heb redenen om aan te nemen dat het CvTE de uitkomsten van die bijeenkomst serieus zal nemen, immers zijn wilden zelf ook nadrukkelijk dat dergelijke bijeenkomsten plaatst zouden vinden. Een afschrift van het verslag zal in ieder geval breed verspreid worden. Pers is welkom.

Hieronder treft u de al dan niet gecorrigeerde problemen in het VWO-examen Frans zoals opgesteld door de docenten die zich dinsdagavond manifesteerden via alle mogelijke gremia…

U treft in de eerste kolom het officiële antwoord.

Fluo groen zijn de Itemnummers waar waarschijnlijk een meerderheid geen maximale score heeft gehaald.

Turkoois de verschillen tussen wat de gewone, niet geselecteerde docenten opmerkten en wat desondanks NIET gecorrigeerd is.

De onberispelijke vragen zijn weg, daar is geen discussie over. Opvallend is overigens dat er vragen te moeilijk bleken te zijn die wij als docenten niet als problematisch beschouwden. Het begon meteen lekker:
Het is echt een stuk voor ingewijden. De onderliggende stukken treft u hier: https://www.examenblad.nl/examen/frans-vwo/2018

Tabel 1 Zo wat een klus Goulmy

Tabel 2 Zo wat een klus Goulmy

Kortom minister en Inspectie, er is nog heel wat werk aan de winkel voor dat dit examen eerlijk is. Ik hoor dat goede leerlingen zeer goed scoren, datis een verbetering ten opzichte van vorige jaren. Ik hoor ook dat echt zwakke leerlingen zwak scoren, dus dat klopt op zich, maar de gewone leerling, die door hard werken een 6 staat, die pakken jullie dit jaar. Sommigen scoren veel hoger dan normaal, anderen scoren heel veel lager. Pas als bovenstaande problemen gecorrigeerd worden heeft iedereen een faire kans. Au boulot Marie-Louise!!!

PS: In het kader van nieuws is er ook goed CvTE-nieuws. De oude voorzitter van de vaststellingscommissie Frans is vervangen door iemand die deugt. Een echte professor die de kans moet krijgen om de examens Frans voortaan deugdelijk te organiseren. Ik vertrouw hem onvoorwaardelijk. Volgend jaar komt het dus wel goed. Dat zeg ik nu 21 jaar, maar… dit keer kon het wel eens kloppen. Toch?