Skip to main content

Metaforen voor onderwijs – Van lopende band tot kindertuin

4 april 2014
Hoe brengen we de kinderen groot? Hoe leiden we ze de wereld in? Wat is goed onderwijs? Belangwekkende vragen die niet zomaar, eens en voor altijd …

Kon. Academie van Wetenschappen: Zelfplagiaat is geen plagiaat

2 april 2014
Zelfplagiaat is geen plagiaat. Het is beter om deze term helemaal niet meer te gebruiken. Dat is het advies van de Koninklijke Nederlandse Akademie…

Nieuw boek over toetspraktijk in het onderwijs: Is alles van waarde meetbaar?

1 april 2014
Het boek Is alles van waarde meetbaar? Toetsing en vorming in het onderwijs gaat over hoe je als onderwijsinstelling een evenwichtig toetsbeleid on…

Hoe rijk zijn de schoolbesturen? AOb geeft de cijfers van 2012

31 maart 2014
Op de website van de Algemene Onderwijsbond (AOb) staat de financiële situatie van de schoolbesturen vermeld, gerangschikt naar sector. Hoeveel hou…

Nadruk op doorzettingsvermogen in het onderwijs: zinvol of overwaaiende rage?

31 maart 2014
Scholen in de V.S. hebben een nieuwe eigenschap geïntroduceerd in het onderwijs: “grit”, te vertalen met o.a. flinkheid, je kranig houden, vastbera…

Inspectie van het Onderwijs gaat scholen op een andere manier controleren

28 maart 2014
In een achttien pagina’s tellende Brief van minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer schrijven zij over de …

Nieuw protocol voor onderzoek legt nadruk op kwaliteit van werk van wetenschappers

28 maart 2014
Minister Bussemaker heeft op 21 maart 2014 het nieuwe Standard Evaluation Protocol 2015-2021 (SEP) van de Koninklijke Academie van Wetenschappen (K…

Leraar Hannes Minkema maakt balans op van onderwijsbeleid van minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker

26 maart 2014
Leraar Hannes Minkema heeft een overzichtelijke samenvatting geschreven van de visie en beleidsvoornemens van minister Jet Bussemaker en staatssecr…

Leraren onderzoeken op bijeenkomst of een lerarenmaatschap haalbaar is

22 maart 2014
Frans Droog, leraar en bestuurslid van The Crowd, een open leergemeenschap en netwerk voor onderwijsprofessionals, woonde op 22 maart 2014 in Amers…