Hoe kan ik beter communiceren op de werkvloer?
We leven in de eeuw van communicatie en informatie. Het woord communicatie kan afgeleid zijn van het Latijnse woord communicatio. Dan wil het zeggen “transporteren van informatie”. Maar het kan ook afgeleid zijn van het Latijnse communicare en dat wil zeggen “iets gemeenschappelijk maken”. Dat is meer dan informatie verplaatsen. Communicatie is in die laatste betekenis het transformeren van de sociale orde. Daarom wordt communicatie in die betekenis in de managementwereld wel de onderhoudsbasis en de voedingsbodem van een organisatie genoemd, ofwel: communiceren is organiseren.
Marli Falize schreef een boek over beter communiceren op de werkvloer, bedoeld voor mensen die een bijdrage willen leveren aan een meer plezierige en doeltreffende omgang met elkaar in de organisatie. Van de deskundige die zijn vakkennis wil delen met generalistische bestuursleden tot het middenkaderlid dat de vaak tegenstrijdige belangen van de directie en de werkvloer wil verenigen.
In het kort vertelt Falize over de vijf basisvaardigheden van goed communiceren: beschikken over zelfkennis, goed luisteren, goed praten en geduld en compassie hebben.