Commissie-Boerenverstand dient motie in
Afgelopen maandag 29/4 schreef ik een verbijsterd stuk*) over de hardleersheid van de politiek als het gaat om onderwijsvernieuwingen die, zonder aantoonbaar draagvlak, door de Kamer worden geramd en die vervolgens, na veel schade te hebben aangericht en miljoenen te hebben gekost, schoorvoetend in de koelkast verdwijnen. Dit gebeurt willens en wetens, al jarenlang.
Geld voor Onderwijs is er meer dan genoeg, maar het gaat vaak naar onzin, terwijl we het zo hard nodig hebben om evidente problemen op te lossen. Er komen kinderen van school die niet kunnen lezen, schrijven of rekenen, de ongelijkheid neemt toe, het aantal thuiszitters stijgt, het passend onderwijs knelt, we toetsen kinderen tot ze een burn-out hebben, de druk is gigantisch, presteren, presteren, presteren en waar voor ook al weer? Voor de survival of the fittest. Pas je niet dan knel je. Hier, een formulier. Je bent dyslect, dyscalcuul, ADHD, ADD, autist, disharmonisch, overgevoelig, psychotisch, verknipt, onaangepast. O, en we hebben geen idee hoe dat nou toch komt. En dan heb ik het nog niet over het leenstelsel waardoor je later minder kans hebt op een hypotheek, maar dat is een detail. Leuker kunnen we het niet maken.
Wij docenten kunnen vaak niet meer met gepaste trots terugkijken op een geslaagde dag waar we toch weer, in alle rust en veiligheid een paar mooie wonderen hebben gerealiseerd. Integendeel:- we zijn vaak aan het eind van ons latijn met een knagend gevoel van tekortschieten. We hebben het als willoze lammeren zo ver laten komen, terwijl wij het mooiste en belangrijkste werk van der wereld doen.
In het stuk benoemde ik de commissie-Boerenverstand en die kreeg, los van één bloedserieuze sollicitatie, steun van beide uitersten van de Kamer, en verrassend veel reacties van mensen die zich er graag aan wilden verbinden.
De Commissie heeft in luttele dagen goed werk verricht en als Kroon op ons werk komen we dan ook nu met de hierna volgende, bloedserieuze, motie:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de disfunctionele elementen van
– de Tweede Fase,
– het Studiehuis,
– de Rekentoets,
– de Onderwijscoöperatie en
– het Lerarenregister
pas werden verwijderd toen het gebrek aan draagvlak in het werkveld onoverkomelijk bleek,
verzoekt het Kabinet zijn Boerenverstand te gebruiken en
– 21st Century Skills,
– Passend Onderwijs,
– Curriculum.nu,
– het Nieuwe Leenstelsel
onverwijld van tafel te halen omdat deze hele generaties kinderen en hun leraren onherstelbaar treffen, terwijl het zonneklaar is dat er geen draagvlak voor is, en in plaats daarvan topprioriteit te geven aan het oplossen van het lerarentekort,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ingediend door de commissie-Boerenverstand,
*) Een Aisopische fabel over onderwijsvernieuwingen, of hoe boerenverstand ons moet redden, door Charlotte Goulmy, Blogs Beroepseer, 29 april 2019: https://beroepseer.nl
Foto bovenaan is gemaakt door David Mark
Reacties (53)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Goed plan!
Ik steun deze motie van harte. Eindelijk!!!! Het verstand spreekt mee.
Ik steun deze motie volledig!
Ik steun deze motie van harte. Overigens met enkele aantekeningen. Het pleidooi geldt hopelijk niet slechts het goede gebruik van gezond verstand in ondewijs kwesties. Het zou moeten gelden voor alle beleidsterreinen, dunkt mij. Zeker ook voor ‘de zorg’, mijn eigen professioneel terrein. En laten we ons niet in slaap sussen door het aanvaarden van een term als ‘gebruik maken van gezond boerenverstand’. Ten eerste is er meer nodig voor het kiezen en besturen van beleidsroutes, zoals imaginatie, creativieit, kennis en visie.. Enkel gezond verstand, wil ook nog wel eens te beperkt zijn voor complexe materie. En soms blijkt ‘gezond verstand’ bv. ‘gecamoufleerde weerstand.’. Maar, zoals hier, met voorbeelden geïllustreerde toelichting, van harte voor de strekking van deze motie
Ik gebruik mijn gezond boerinnen verstand!
Ik steun deze motie voor de volle 300% ( zie hoe dat mogelijk is via die fantastische rekentoets 😉 ) en meld mij wederom aan voor de commissie!
Ik steun deze motie met volle overtuiging!
De subafdeling “docentenkamer” steunt de motie!
Mijn steun heb je. Beroepseer.
Ik steun uw motie en doe dat met mijn volle verstand. Graag het competentieleren toevoegen aan de disfunctionele elementen!
Met vriendelijke groet,
Dr. A.M. Bastings
Bestuur BON